Praktijkervaringen met de flipped classroom #OWD2016 #blogsOWD

Tijdens de laatste parallelronde van de Onderwijsdagen hebben een docent van Fontys en InHolland hun praktijkervaringen gedeeld met het concept van de flipped classroom.

Flipped
Foto: PublicDomainPictures, Pixabay

Het concept van de flipped classroom is al bijna 10 jaar oud. In de zaal was echter nog één persoon die nog nooit van het concept gehoord had. Tijdens deze sessie werd eerst kort het concept verkend (via woordenassociaties).

Bij dit concept wil je in feite bereiken dat studenten meer en meer actief betrokken zijn bij het onderwijs. Studenten waarderen het in eerste instantie dat zij in eigen tijd en tempo instructies kunnen bekijken, en actief aan de slag gaan met leerstof tijdens bijeenkomsten.

Tips die ik genoteerd heb, zijn

  • Voorkom daarbij afleidende elementen in video’s. YouTube-video’s bevatten vaak veel afleidende elementen.
  • Volgens de sprekers is de ideale lengte van een video 6-8 minuten vanwege de concentratiespanne van studenten.
  • Als video’s alleen ondersteunend zijn aan je lessen, dan worden ze weinig bekeken. Laat de video’s daarom leidend zijn. Herhaal de inhoud ervan dan ook niet tijdens de les.
  • Verplicht stellen doe je door studenten bijvoorbeeld samenvattingen te laten maken van de films.
  • Studenten bekijken dan ook vaker de video’s. Ook één dag voor het tentamen.
  • Studenten die filmpjes vaker bekijken, scoren hoger op tentamens. Geen verrassende conclusie, wat mij betreft. Dit is schijnbaar echter geen voor de hand liggend voor studenten.
  • Studenten die video’s niet hebben gekeken, moeten deze tijdens de les alsnog bekijken. Controleer dus wel of studenten video’s hebben bekeken.
  • Zorg voor actuele en betekenisvolle opdrachten.
  • Zorg voor afwisseling.
  • Stimuleer dat studenten elkaar gaan helpen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *