Positieve ervaringen met één Macbook per leerling

Laptops binnen het onderwijs kunnen leiden tot meer motivatie en zelfsturing bij leerlingen. Dat is één van de voorzichtige conclusies van een evaluatieonderzoek naar het gebruik van Macbooks door vmbo-leerlingen van de Meppelse scholengemeenschap Stad+Esch. Het onderzoek betrof een beperkte groep leerlingen, en de toepassing van Macbooks bij het vak Engels. De onderzoekers houden daarom terecht een slag om de arm als het gaat om de generiseerbaarheid.

Er is uitsluitend gebruik gemaakt van digitale materialen en een elektronische leeromgeving (Teletop).

De onderzoekers constateren dat de leerprestaties niet onverdeeld zijn toegenomen. Wel constateert men positieve gevolgen voor de ICT- en informatievaardigheden van leerlingen. Luister- en spreekvaardigheid zijn eveneens verbeterd door Macbooks bij het vak Engels te gebruiken. Docenten constateren ook dat sprake is van meer zelfsturing door de leerlingen. Verder helpen leerlingen elkaar meer. In de samenvatting van het rapport valt ook te lezen:


De leerlingen ontdekken dat de wijsheid ook bij hun klasgenoten ligt en het rumoer in de klas is afgenomen. Leerlingen die besluiten iets voor zichzelf te doen op de laptop, houden hun klasgenoten niet meer van hun werk.


Opvallend is ook de beschrijving van de positieve eigenschappen van Macbooks voor onderwijsdoeleinden (zie pagina 23).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Ik heb het rapport afgelopen week gelijk doorgestuurd naar een aantal van mijn collega’s.
    Die leerlingen van Stad en Esch komen straks dus allemaal bij ons op het Drenthe College met hun Macbook!
    Wat betekent dat voor onze docenten als deze leerlingen volgend jaar met hun Macbook binnenkomen terwijl onze docenten nog nooit een Macbook gezien hebben? (gechargeerd uiteraard).
    Is er iemand geweest die daarover nagedacht heeft?

  2. Wat is het probleem precies, dat het MacBooks zijn, of dat er een generatie leerlingen aankomt dat gewend/verwend is met interactief onderwijs en nu weer een stapje terug moet doen?
    In principe heeft Drenthe College toch nog even om zich hierop voor te bereiden 😉

  3. @Willem en @Maurice: het gaat er volgens mij niet zo zeer om dat docenten bekend moeten zijn met Macbooks. Waar het wel om gaat is dat scholen wennen aan het fenomeen ‘Bring your own technology”. Bijvoorbeeld door een kwalitatief goed gemanaged draadloos netwerk te hebben, minimum specificaties te communiceren en ook open te staan voor Macs.

  4. Beter dat ze voorbereid zijn op de toekomst dan dat ze voorbereid moeten zijn op het Drenthe College.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *