Gratis draadloos Internet in een hotel. Zo hoort het. Waarom betalen voor Internet als TV (met uitzondering van vunzige kanalen) gratis is? Vandaar dat ik na een prima etentje tijd heb om kort terug te blikken op dee eerste bijeenkomst van SURF en JISC over ePortfolio. En ja: we zijn -op weg naar het restaurant- over de Wallen gelopen.
Een aantal zaken vallen op (en ik heb het niet over de Wallen):
- Onze Britse vrienden hebben het uitvoerig over het betrekken van ‘risicoleerlingen’ bij het portfolio en over het bevorderen van toegankelijkheid van onderwijs door gebruik te maken van ePortfolio’s (elders verworven competenties). Dat is in Nederland veel minder een discussiepunt.
- Je moet ook kijken naar de ‘opportunities’ die de technologie biedt om het leren vorm te geven.
- Er is consensus over hoe je het onderwijs vorm moet geven, en hoe je het portfolio hierbij moet inzetten. Een ePortfolio invoeren? We denken er grosso modo hetzelfde over.
Een nadeel is overigens dat vooral ‘gelovigen’ deelnemen aan deze sessie. - Diversiteit, diversiteit, diversiteit. Daar moeten we rekening mee houden als we portfolio’s willen invoeren. Geen "one size fits all".
- Je moet als organisatie héél duidelijk maken waarom je een portfolio wilt gebruiken. Wat is het nut en de noodzaak?
- Er is veel vertrouwen in web services (service oriented approach). Is het een nieuwe trend of een nieuwe hype?
- Er zijn vergelijkbare opvattingen over hoe je de invoering van een portfolio aan moet pakken.
- Het gebruik van het ePortfolio kan ook worden gestimuleerd als ouders -vanuit HRD-perspectief- een portfolio moeten ontwikkelen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Waarom eigenlijk geen “one size fits all” Hoe kun je anders rekening houden met alle diversiteit?