Portfolio-adviesgesprekken belangrijk voor zelfsturingsvaardigheden

Ik reis deze week veel met de trein, en kom dus weer eens aan mijn papieren leesvoer toe. Bijvoorbeeld aan het artikel "Portfolio-adviesgesprekken: samen zelfstandig" van Wendy Kicken uit Meso Magazine (april 2009; helaas niet online te vinden).

Kicken heeft onderzoek gedaan naar de inrichting van portfolio-adviesgesprekken. Zij concludeert dat het aanbieden van instrumenten en techieken alleen


"niet voldoende is om leerlingen te ondersteunen bij het gebruik van vaardigheden die zij niet eerder hebben ontwikkeld" (Kicken, 2009, 19).


Zij concludeert dat er positieve effecten zijn als sprake is van een dialoog tussen lerende en begeleider, in aanvulling op het gebruik van een e-portfolio. Pas dan verbeteren lerenden hun zelfsturingsvaardigheden, en ontwikkelen zij zich. Vooral in het eerste jaar zullen lerenden hierbij actief ondersteund moeten worden.

De belangrijkste meerwaarde van Kicken's bijdrage is dat zij datgene wat al langer wordt beweerd (maar lang niet altijd wordt gepraktiseerd) onderbouwt met -weliswaar beperkt- onderzoek. Smaakt naar meer.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *