Ik weet niet meer hoe ik er aan ben gekomen, maar vandaag heb ik een literatuurstudie over elektronische portfolio’s gelezen: A Review Of The Literature On Portfolios And Electronic Portfolios. De aanleiding van de samenstellers was dat men richtlijnen voor het gebruik van e-portfolio’s wilde formuleren en dat men een context voor de toepassing van e-portfolio’s wilde schetsen. De auteurs gaan onder andere in op verschillende typen portfolio’s, op de voordelen van portfolio’s en op te nemen beslissingen als je een portfolio wilt invoeren. Leuk citaat
that while students view portfolios as the creation process, evaluators see portfolios as the end product.
Ik heb ook wel eens andersom mee gemaakt.
De ‘issues‘ met betrekking tot het gebruik van portfolio’s zijn kort en bondig, maar tevens helder beschreven. De auteurs spreken bijvoorbeeld van een inherente belangentegenstelling tussen de doelen van studenten en docenten bij het gebruik van het portfolio. Er wordt ook ingegaan op de ingewikkeldheid van het beoordelen van portfolio’s.
Nadat is beschreven hoe het portfolio in verschillende sectoren wordt gebruikt (de lerarenopleiding en medicijnenonderwijs komen weer prominent naar voren), gaan de auteurs specifiek in op elektronische portfolio’s. Ook nu passeren toepassingsmogelijkheden en typen weer de revue. Wat mij betreft hadden ze dit deel beter kunnen integreren met het eerste gedeelte van het paper. De auteurs geven aan wat verschillen zijn ten opzichte van een papieren portfolio. Verder gaan ze uitgebreid in op de implementatie van het e-portfolio. Ze besteden aandacht aan de criteria voor een succesvolle implementatie (denk onder meer aan de inbedding binnen het curriculum), pedagogisch-didactische aspecten, aspecten rond ICT en ondersteuning èn -zij het kort- aan verandermanagement-achtige aspecten.
Mits zorgvuldig ingevoerd kunnen e-portfolio’s zinvolle middelen zijn ten behoeve van het leren van studenten, zo concluderen de auteurs. Maar zij concluderen ook
If only narrowly considered as a way of organising student work, then electronic portfolios will fail to truly help students to learn.
Likewise, too great an emphasis on students meeting standards for competency will endanger the reflective and learning potential of electronic portfolios.
Al met al hebben de auteurs met dit paper een goed totaalbeeld geschetst, op basis van een uitgebreide literatuurstudie. Voor de ingevoerden levert het paper niet echt nieuwe informatie op. De meerwaarde ligt in de veelomvattendheid, het grote aantal gebruikte bronnen, de creative commons licentie en in de compactheid.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoi Wilfred,
Ik kwam deze (waardevolle) studie onlangs ook tegen via George Siemens: http://www.elearnspace.org/cgi-bin/mt-tb.cgi/1498
Hoi Joost,
Dáár heb ik het waarschijnlijk voor het eerst gezien!