Podcasts activerend gebruiken, zorgen over gezichtsherkenning en VR en andere interessante korte artikelen

De afgelopen tijd is mijn leeslijst flink gegroeid, mede dankzij een aantal kortere bijdragen. In deze blogpost wil ik een aantal van die bijdragen kort bespreken.

De Activerende Podcast Methode: studenten betrekken met behulp van blended learning

Astrid Van Weyenberg van de Universiteit Leiden heeft een methode ontwikkeld om podcasts op een meer activerende manier in te zetten, ter voorbereiding op colleges. Haar podcasts bevatten opdrachten waarmee lerenden vaardigheden zoals kritisch denken, analyseren en reflecteren oefenen. In dit artikel gaat zij in op de aanleiding, op de aanpak, voordelen, aandachtspunten, tips voor andere docenten, opzet van de cursus en ondersteuning.

Meta’s VR Headset Harvests Personal Data Right Off Your Face

De nieuwste VR-headset van Meta, de Quest Pro, heeft vijf naar binnen gerichte camera’s die het gezicht van de gebruiker bekijken om oogbewegingen en gezichtsuitdrukkingen te volgen. De avatar van de gebruiker in de VR-omgeving is daardoor in staat ‘real time’ uitdrukkingen te weerspiegelen, te glimlachen, knipogen of een wenkbrauw op te trekken. De optie om gezichtsuitdrukkingen vast te leggen staat nu nog standaard uit. De vraag is voor hoe lang. Mark Zuckerberg beschouwt het verzamelen van data over non-verbale communicatie als essentieel voor de VR-visie van Meta. De ruwe beelden en foto’s die worden gebruikt, worden opgeslagen op de headset, lokaal verwerkt op het apparaat en na verwerking verwijderd. De inzichten die hiermee worden verkregen worden evenwel verwerkt en opgeslagen op Meta-servers. Die gegevens over het gezicht en de oogbewegingen van een Quest Pro-gebruiker kunnen ook worden uitgezonden naar bedrijven buiten Meta, bijvoorbeeld omdat integraties met MS Teams en Zoom gepland zijn. Critici vrezen dat we ten aanzien van privacy aantasting weer een stap verder gaan.

Gevolgen voor de ‘AI grondwet’ voor het onderwijs

Het Witte Huis heeft onlangs een blauwdruk gemaakt voor een ‘grondwet’ op het gebied van artificiële intelligentie. Anders dan de term ‘grondwet’ doet vermoeden, is deze blauwdruk niet bindend.

Deze blauwdruk bestaat uit vijf onderdelen: veilige en effectieve systemen, bescherming tegen discriminatie door algoritmen, data privacy, kennisgeving en uitleg, menselijke alternatieven, overweging en tegenmaatregelen.

Edsurge verkent de gevolgen van deze ‘AI grondwet’ voor het onderwijs. Volgens Edsurge stimuleert deze ‘AI-grondwet’ in elk geval de discussie over AI in het onderwijs. We moeten daarbij wel in het oog houden dat sprake is van een grote diversiteit aan leertechnologieën die gebruik maken van AI.

We need to get online learning right before the next crisis hits

Hoogleraar George Veletsianos waarschuwt ervoor om online leren als een tijdelijk fenomeen te beschouwen dat we niet meer nodig hebben nu we het ergste van de COVID-19 pandemie achter de rug lijken te hebben. We zullen namelijk geconfronteerd blijven met nieuwe crises, zoals de klimaatcrisis. Extreem weer zal er steeds vaker voor zorgen dat we niet fysiek bij elkaar kunnen komen om te leren. Daarnaast kunnen mensen met een beperking vaak moeilijk fysiek deelnemen aan onderwijs. Dat geldt ook voor mensen die werk combineren met studie, mensen met een zorgplicht of voor diegenen die ver van onderwijsinstellingen af wonen. Volgens Veletsianos toont onderzoek aan dat online leren over het algemeen onder de juiste omstandigheden effectief en even goed is, zo niet beter dan fysiek onderwijs. Dat geldt trouwens niet altijd. Online leren blijkt voor jonge kinderen niet passend te zijn. Hij benadrukt daarbij ook het belang van een goed doordacht ontwerp.

Design makes or breaks online learning, which is the exact reason why much of the online learning that happened during the pandemic – what researchers have dubbed emergency remote learning – was indeed awful.

Een LXP als leeromgeving implementeren. Geleerde lessen van Deventer Ziekenhuis.

Sibrenne Wagenaar doet verslag van een gesprek met Joeri van Doorn, voormalig projectmanager LXP bij Deventer Ziekenhuis. Dit ziekenhuis heeft een LXP geïmplementeerd om nieuwe visie op leren te faciliteren (werkplekleren, zelfgestuurd leren en gepersonaliseerd leren). Deze bijdrage laat zien hoe dit proces vorm heeft gekregen. Medewerkers stimuleren tot eigen regie en zelfsturing, een ‘leerklimaat-scan’ om het gesprek hierover op gang te brengen en het verzamelen van goede voorbeelden in een pilot-fase zijn belangrijke elementen. De bijdrage laat ook zien waar het ziekenhuis nu staat. Tips sluiten de bijdrage af.

Achieving education for all through standards, not standardisation

Maria Ron Balsera legt het verschil uit tussen standaarden en standaardisering binnen het onderwijs. Bij standaarden conformeer je je bepaalde minimale condities. Dit heeft te maken met het garanderen van kwaliteit. Bij standaardisering pas je massa productie toe om productiviteit te verhogen en kosten te verlagen. Dit kan leiden tot uitbuiting en ontmenselijking van medewerkers. Bij standaardisering worden de minimale condities waaraan onderwijs moet voldoen, vaak uit het oog verloren.

Rather than standardisation, defenders of education should focus on upholding standards, particularly national minimum standards and human rights, including the Abidjan Principles. Education must be available, accessible, acceptable, and adaptable. It should aim at the full development of the human personality and respect for human rights. Teachers’ labour conditions must also be protected. Teachers’ rights are human rights and teachers are a fundamental part and investment in education. Prioritising cost-saving at the expense of human rights is not only morally wrong, but it is also a terrible economic strategy. Investing in education is not only one of the soundest investments that a country can make, but it is also a human rights obligation (states must use their maximum available resources to guarantee the right to education).

Microles over achtergrondkennis

Deze in H5P ontwikkelde microles over het belang van achtergrondkennis maakt gebruik van een presentatie van Barack Rosenshine. De presentatie wordt afgewisseld door zelftestvragen. Op de vraagformuleringen is het e.e.a. af te dingen. Ze checken m.i. niet altijd de inhoud van de video. Feedback ontbreekt ook.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *