Calhoun Community College gebruikt de toepassing Tegrity in combinatie met WebCT om klassikaal onderwijs op te nemen en via de elektronische leeromgeving te ontsluiten zodat lerenden de lessen zo vaak als zij willen, kunnen herhalen. Docenten bedenken prikkels om er voor te zorgen dat studenten de podcasts in aanvulling op het klassikaal onderwijs gebruiken, en niet in plaats van. Volgens het artikel Podcasting new option for students at Calhoun is dat ook exact de bedoeling van deze onderwijsorganisatie.
Podcasting is not designed to replace a class, but to enhance it. It’s just like having a tutor in your pocket. If a student misses a particular class or needs a review of course material, they have the flexibility to re-play all or any portion of the class as many times as is needed.
Helaas geeft het artikel weinig zicht op de prikkels die docenten bedenken. Volgens komt het er met name op aan om lerenden tijdens de sessies actief te laten participeren. Daar leren ze meer van dan van alleen het beluisteren en bekijken van (v)(p)odcasts. Overigens zouden vodcasts of podcasts in combinatie met activerende online werkvormen wel eens effectievere leeractiviteiten kunnen zijn dan klassikaal leren dat alleen (of hoofdzakelijk) gericht is op consumptie van kennis.
Puur podcasts van voordrachten ontsluiten, heeft mijns inziens maar beperkte didactische waarde. Lerenden hebben meer keuzevrijheid. Ze kunnen onderdelen selectief beluisteren en opnieuw beluisteren. Maar dan is het dan ook. Podcasts versterken het onderwijs pas echt als je ze integreert met andere leeractiviteten zoals opdrachten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Podcasting versterkt klassikaal onderwijs (?)
Ik ben op het weblog van Wilfred Rubens over ’technology enhanced learning’ (e-learning) al vaker interessante artikelen tegengekomen. Vaak betreft het onderwerpen die voor het MBO net een stap (of vaak ook twee stappen) te ver zijn. Ze houden me
Podcasting versterkt klassikaal onderwijs (?)
Ik ben op het weblog van Wilfred Rubens over ’technology enhanced learning’ (e-learning) al vaker interessante artikelen tegengekomen. Vaak betreft het onderwerpen die voor het MBO net een stap (of vaak ook twee stappen) te ver zijn. Ze houden me