Onze Vlaamse vrienden van Edublogs.be maken ook gebruik van podcasts. Hun tweede podcast (30 mb, duurt iets meer dan een half uur) bestaat uit een panelgesprek over digitale didactiek, naar aanleiding van het boek Digitale didactiek – De elektronische leeromgeving als krachtig hulpmiddel bij competentieleren. Dit boek richt zich vooral op lerarenopleidingen.
Bestaat er wel zo iets als digitale didactiek? Worden elektronische leeromgevingen wel op zo’n onderwijsvernieuwende manier gebruikt? Deze (en andere) vragen komen in het panelgesprek aan de orde.
Stelling: digitale didactiek heeft meer te maken met strategie dan met pedagogiek. Grappig is dat één van de gesprekspartners mijn oud-collega Marijke Kral als professor betitelt (zij is lector).
Een leuk initiatief, al vind ik een gespreksduur van een half uur wel wat veel van het goede, ondanks dat muziek het gesprek afwisselt. Ik zou zo’n gesprek liever opgebouwd zien uit podcasts van een vijf minuten, zodat je meer kunt zappen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Ik heb gelijkaardige ervaringen: erg leuk om eens te beluisteren, maar het gaat wat tegen mijn ‘net generation’ reflexen in: ik skip graag, surf er graag sneller door, wil archiveren in mijn FURL archief, wil stukken tekst clippen om later op te zoeken…
Het is mij niet helemaal duidelijk hoe dit soort content ooit nog ontsloten kan worden (google search, collaborative filtering… allemaal onmogelijk?)
Wel leuk: je kan beluisteren met mp3 speler op de trein, in de auto… lijkt wel een e-boek.
Vijf minuten? Dat is wel erg weinig.
Ik weet het niet. Ofwel doe je korte (snelle) stukjes ofwel een diepgaand gesprek.
Ik zie podcasts van 5 minuten persoonlijk niet zitten. Voor een groot publiek is het ongetwijfeld een must.
Zelf wil ik iets leren uit een podcast. Het mag van mij dan ook gerust een uur of langer duren.
Ok. Misschien wat te kort. Maar een dergelijk gesprek kent altijd afgebakende onderdelen. Ik heb in deze podcast er verschillende gehoord. Die kun je ook apart ontsluiten, want niet alles is voor de luisteraar wellicht even interessant.
Ook vanuit didactisch oogpunt is een uur luisteren (of zelfs langer) niet erg zinvol.