Plugfest Educatieve leermaterialen (#pfnoiv)

Ik ben vanmiddag naar het plugfest "Educatieve Leermaterialen" geweest, georganiseerd door Kennisnet en Nederland Open in Verbinding.

Tijdens deze middag moesten uitgevers en leveranciers van auteursomgevingen laten zien in hoeverre hun producten voldeden aan open standaarden. Dat betekent bijvoorbeeld dat je online leerstof, die binnen een auteursomgeving ontwikkeld is, kunt 'afspelen' in diverse elektronische leeromgevingen (ELO's). Als het goed is, wordt de voortgang van lerenden (denk aan toetsresultaten) ook vastgelegd in die ELO.

Tijdens het tweede gedeelte van de middag moesten leveranciers van ELO's laten zien hoe hun applicatie om gaat met online leerstof die ontwikkeld is en aan open standaarden voldoet. Open standaarden hebben namelijk wel wat weg van een relatie tussen geliefden: de liefde moet van twee kanten komen.

Ineke Schop (programmamanager van Nederland Open in Verbinding) opende de middag. Zij stelde dat het onderwijs wat betreft software nog te veel gericht is op producten (denk aan Office van Microsoft) en te weinig op de inhoud (hoe leer ik omgaan met kantoorapplicaties). Verder benadrukte zij dat ook onderwijsinstellingen expliciet moeten aangeven -zich moeten verantwoorden- als zij geen gebruik maken van open standaarden (en open sourcesoftware). Volgens Schop zijn open standaarden een conditio sine qua non voor toegankelijke kennis.

Nadat elke deelnemende leverancier van de auteursomgeving en uitgever zich kort voor mocht stellen, ging een panel aan de slag met het testen. De aanwezigen konden mee kijken. Na het bekend maken van de uitslag was het de beurt aan de ELO's: zij mochten zich ook voorstellen, waarna hun 'nieren werden geproefd'.

Enkele conclusies

  • Open standaarden zijn een belangrijk thema voor grote delen van het onderwijs. Maar al te vaak worden onderwijsinstellingen van het kastje naar de muur gestuurd als blijkt dat bepaalde content niet conform open standaarden afgespeeld kan worden in hun ELO. Soms is het zelfs zo dat uitgevers van leerstof koppelverkoop willen plegen: je koopt niet alleen de content, maar moet er een afspeelomgeving 'bijnemen'.
    Prima, dus dat beide partijen tijdens zo'n plugfest 'met de billen bloot' gaan. Goed initiatief. Voor herhaling vatbaar, gezien de ontwikkelingen op dit gebied.
  • Je kunt aan zo'n middag geen bikkelharde conclusies verbinden. Desalniettemin geeft zo'n bijeenkomst wel een indicatie van de stand van zaken.
  • De leveranciers stellen zich kwetsbaar op. Petje af, dat zij dit durven.
  • Er waren slechts twee uitgevers (Malmberg en Noordhoff) die mee deden aan de plugfest. Beiden hebben nogal wat ontwikkelwerk te doen, zo bleek. In een gesprek onder acht ogen vertelde een vertegenwoordiger van Noordhoff dat zij op korte termijn flinke stappen zullen zetten op dit gebied. Omdat ik niet zeker weet of deze mededeling vertrouwelijk was (ik heb het niet meer kunnen checken), wil ik hierover niet verder uitwijden.
  • Er worden duidelijke stappen voorwaarts gezet op het gebied van open standaarden. Wel is duidelijk dat geen enkele leverancier van auteursomgevingen op dit terrein 'goed' scoort. Auteursomgeving Lectora scoorde nog het beste met een 'ruim voldoende' (bijna 70 van de 100 punten). Ik kreeg ook de indruk dat elektronische leeromgeving Moodle van alle ELO's het minst goed om gaat met zogenaamde SCORM-pakketten. De overige ELO's (N@tschool, It's Learning, TeleTop, Sakai en Fronter) deden het volgens mij behoorlijk goed. De uitslag van de afspeelomgevingen is echter nog niet bekend gemaakt. Het voldoen aan SCORM-specificaties is overigens niet altijd een 'must' voor organisaties.
  • De ELO BlackBoard zou aanwezig zijn, maar heeft zich op het laatste moment teruggetrokken. Het argument, dat een Amerikaanse consultant niet op tijd ingevlogen kon worden, is niet heel sterk. Dat moet toch opgevangen kunnen worden.
  • Naast 'traditionele' afspeelomgevingen, komen ook arrangeeromgevingen op de markt. Content Corner van Intraquest zal bijvoorbeeld gebruikt worden als arrangeeromgeving van Wikiwijs.

Tijdens deze plugfest is ook flink getwitterd. Je krijgt een aardige indruk van het verloop van de middag als je op de hash tag #pfnoiv zoekt (onder aan beginnen voor de chronologische volgorde).

Ik heb ook enkele impressies gemaakt van de plugfest. In het eerste filmpje zie je leveranciers van auteursomgevingen/uitgevers zich introduceren.

Het tweede filmpje laat zien hoe panelleden de tests uitvoeren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

8 reacties

  1. Ja, inderdaad heel fijn deze samenvatting met filmpjes – wat extra knap is gezien het tempo van het plugfest. En thnx (Marcel, Karin en de anderen ook) voor de tweets! #pfnoiv

  2. Twitter ook wat voorjou?

    Al een hele tijd (tenminste in deze tijd) terug heb ik een twitteraccount aangemaakt. En vooral ook niet gebruikt. Een paar weken terug ben ik op een project bij wat collegas terechtgekomen die het wel wat intensiever gebruiken en ik ben op dat …

  3. Geweldig bedankt voor ”het doorgeven” van de indrukken van het plugfest.
    Hoewel ik zelf, helaas, niet fysiek aanwezig kon zijn, heb ik er zo toch van kunnen ”proeven”.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *