Exploring AI pedagogy is een communityplatform voor het delen van ervaringen met AI in het onderwijs.
Het platform werkt als volgt: onderwijsprofessionals kunnen via een Google Form een ervaring met AI in het onderwijs beschrijven. Het kan gaan om succesvolle en teleurstellende experimenten. De reflecties kunnen gaan over specifieke lesactiviteiten, didactische praktijken of algemene observaties over AI in het onderwijs. Daarna publiceert een redactie de betreffende ervaring in één van de volgende categorieën:
- Beleid academische integriteit
- AI ethiek
- Bias in AI
- Brainstorming
- “Creatieve” output
- Schrijven van essays
- Herkennen van door AI gegenereerde output
- Tekst genereren
Het platform wil ook snelle en openhartige communicatie in het licht van de snelle ontwikkeling van AI bevorderen. Daarom kun je ook laagdrempelig op bijdragen reageren. De samenstellers gebruiken de metafoor van de docentenkamer. De focus ligt op het delen van praktische, directe ervaringen om elkaar te ondersteunen in het verbeteren van pedagogisch-didactische benaderingen.
Het platform is het initiatief van de MLA-CCCC AI Task Force die is opgericht om onderwijsbehoeften gerelateerd aan generatieve AI aan te pakken. De groep heeft onderzoeken uitgevoerd, een bronnenhandleiding gepubliceerd, een werkdocument over de risico’s en voordelen van generatieve AI vrijgegeven, en verschillende informatieve forums voor docenten georganiseerd. Zij willen docenten ondersteunen, evenals bestuurders en beleidsmakers op het gebied van de ontwikkeling van kritische geletterdheid op dit terrein.
Een mooi voorbeeld voor onze regio? Ik zou dan wel wat uitgebreider nadenken over de categorieën (essays schrijven en tekst genereren kennen nogal wat overlap, terwijl ik bijvoorbeeld ‘activerende werkvormen’ mis).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie