De relatief nieuwe applicatie Pinterest zou wel eens opgenomen kunnen worden in editie 2 van Boek 2.0. Pinterest stelt gebruikers in staat foto’s en video’s te verzamelen, te ordenen en te delen. Wat kun je er mee in het onderwijs? Daarover gaat Teachers Pin With Their Students.
Pinterest is helping inspire students, increase student participation, and helping them tell stories.
Het artikel bevat hier verschillende voorbeelden van. Bijvoorbeeld van een docente van een basiscursus media graphics. Haar studenten moeten Pinterest gebruiken. Zij vergelijkt dan hun ontwerpen met de artefacten die zij via Pinterest verzamelen. De docente weet dan beter wat studenten inspireert. Studenten communiceren hierover ook met elkaar via Pinterest. Dit medium wordt zo ook gebruikt om ideeën met elkaar te delen, en elkaar te wijzen op waardevolle bijdragen van anderen (door te ‘re-pinnen’).
Een ander voorbeeld is het gebruik van Pinterest voor het samenstellen van digitale verhalen. Daarbij valt het een docent op dat jongens vaak weerstand hebben tegen het gebruik van Pinterest. Is Pinterest dankzij de ‘affordances‘ een te vrouwelijke tool voor het cureren van informeren?
Een volgende toepassing is het laten verzamelen en ordenen van leermaterialen door lerenden via Pinterest. Je sluit dan aan bij de voorkeur van veel lerenden voor visueel materiaal.
Er schijnen overigens ook al naaktfoto’s ‘gepind’ te worden waardoor sommige docenten zich belemmerd voelen om Pinterest te gebruiken. Zij pleiten voor een specifiek onderwijs-account. Desalniettemin concludeert de auteur:
As a way to discover fresh ideas and to curate content for class projects, the site has tremendous potential to assist students of all ages in their learning and improve their school experience.
Ongetwijfeld zullen de komende tijd er nog meer ervaringen met Pinterest in het onderwijs worden gebruikt. Persoonlijk kom ik er niet aan toe om Pinterest te gebruiken. Voor mijzelf zie ik de toegevoegde waarde ten opzichte van Diigo niet.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie