Met humor en veel voorbeelden bracht Peter Heerschop tijdens het seminar van EduAcademy in op het belang van bezieling en wederkerigheid binnen het onderwijs. Ik doe vooral de vorm tekort in deze zakelijk geschreven blogpost.
Oud-docent en cabaretier Peter Heerschop (@peterheerschop) ging tijdens het seminar van EduAcademy in op hoe docenten binnen een school met elkaar omgaan. Aan de hand van humoristische stellingen inventariseerde hij wat voor vlees hij in de kuip had. Vervolgens stond hij stil bij bezieling en wederkerigheid.
Wat bezielt de leraar? Via Twitter heeft Peter ooit antwoorden geïnventariseerd op deze vraag. Opvallend is dat niemand het dan heeft op samenwerking met collega’s. Iedereen heeft het over vakinhoud en vooral het contact met leerlingen. De beste leraren worden bezield door dat zij anderen bezielen. Het gaat om de Wet van de Wederkerigheid. Je krijgt wat je geeft.
Die wederkerigheid wordt bedreigd door:
- Jezelf. Je moet het gevoel hebben dat je er toe doet. Als je dat niet vindt, dan kom je in een ongezonde modus in het onderwijs terecht. Onverschilligheid. De meest betrokken docenten werken het meest, maar worden daar ook blijer van. Deze docenten klagen vaak wel over werkdruk, maar ze vinden het wel leuk.
- Ben je werkelijk geïnteresseerd in de ander? Heerschop ergert zich aan de klachten over de kwaliteit en de roep om standaardisatie en meer toetsen. Er wordt nooit gekeken naar de motivatie en betrokkenheid van docenten. Een goed contact met lerenden is wezenlijk. Dat is ook kwaliteit van onderwijs.
- Dat je één lijn moet trekken. Overeenstemming hoe je de lessen verzorgt. Elke klas is namelijk anders. Je past je aan, ook op klasniveau. Vertrouw de ander. Er is liefde nodig tussen een team. Dat klinkt soft, maar het is wel zo meent Peter. Vertel eens iets positiefs over een collega, waar jij je normaal gesproken aan ergert. Maar je mag ook best eens iets scherps zeggen tegen iemand. Not everyone who shits on you, is your enemy. Benadruk de prestatie van het team. Jij doet er toe, maar zorg er voor dat de ander er ook toe doet.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie