Persoonlijk leeromgevingen in het onderwijs

Persoonlijke leeromgevingen worden vaak in relatie gebracht met vormen van zelfgeorganiseerd leren. Ze worden vaak afgezet tegen leeromgevingen van een organisatie. Meestal staan bij publicaties over persoonlijke leeromgevingen functionaliteiten centraal.

Vicki Davis beschrijft in Building a Digital Locker: Personal Learning Networks Explained hoe haar leerlingen een persoonlijke leeromgeving creëren bij de start van een nieuw project (in dit geval rond digitaal burgerschap). Daarbij focust zij zich op het didactisch gebruik, en op het ontsluiten van content. Bij haar lijkt de persoonlijke leeromgeving (die zij persoonlijk leernetwerk noemt) volledig te draaien op RSS, die content genereert (bijvoorbeeld via de iGoogle-pagina).


A PLN (personal learning network, WR) becomes a student’s virtual locker, and its content changes based on the student’s current course work. When I assign them a term paper, the students comb the Web to sign up for information that will feed into their personalized Web page to construct a PLN for that topic.



Davis noemt de PLN een cruciaal instrument voor onderwijs waarbinnen de lerende meer grip heeft op het eigen leerproces. Zij beschrijft verder kort hoe een PLN werkt, en dat een PLN onder meer ook het risico heeft dat lerenden hierop content publiceren die ‘ afleidt’ (Davis lost dat pedagogisch op).


Ik vind dit een leuk, praktisch artikel. Het illustreert de meerwaarde van RSS binnen het onderwijs, en laat zien dat een persoonlijke leeromgeving ook prima binnen een organisatie kan worden gebruikt.


Ok, er zijn mensen die discussiëren over verschillen tussen een persoonlijke leeromgeving en een persoonlijk leernetwerk. Persoonlijk vind ik dit vooral een semantische discussie. Wat ik wel een gemis in Davis’ bijdrage vind, is dat zij geen aandacht besteed aan de discussie of je gebruik moet maken van applicaties van de organisatie, of dat je de tools die jongeren zelf ‘meenemen’ binnen je PLN moet inzetten.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *