Performance support and L&D: taking it further #nle2016

Performance support zou deel uit moeten maken van een breed ecosysteem op het gebied van leren en ontwikkelen. Als organisatie zul je zo’n ecosysteem moeten vormgeven om leren en ontwikkelen een stap verder te helpen, en daarmee ook waarde voor de organisatie te hebben. Dit was in feite de centrale boodschap van Marc Rosenberg.

Marc RosenbergMarc Rosenberg is al heel lang werkzaam op het gebied van e-learning. In 2001 heeft hij het boek E-Learning: Strategies for Delivering Knowledge in the Digital Age geschreven, en in 2007 de publicatie Beyond E-Learning: Approaches and Technologies to Enhance Organizational Knowledge, Learning, and Performance.

Hij mocht -na de opening door presentator Maarten Bouwhuis- de openings-keynote verzorgen. Wat betekent performance support voor learning & development?

Volgens hem is training en opleiden van belang voor de ontwikkeling, maar onvoldoende. In veel gevallen zijn training en cursussen niet het juiste antwoord. Bijvoorbeeld omdat sprake is van complexe processen, kwalitatief onvoldoende documentatie of slecht management. Trainingen en cursussen passen daar vaak onvoldoende bij, als ‘oplossing’.

Het doel is uiteindelijk ‘performance’, niet leren. Volgens hem komen we inmiddels aan bij een omslagpunt. We beschikken volgens hem over veel kennis (hij bedoelde informatie, WR), en weinig tijd om te leren. We moeten ook steeds vaker opnieuw leren. Daarom is performance support zo belangrijk. Performance support moet er vooral aan bijdragen dat het geleerde in opleidingen of cursussen beklijft. Performance support maakt trainingen dus in feite meer effectief. Het is volgens Rosenberg bovendien een terrein waar “the money is” en waar innovatie plaats vindt.

Volgens Rosenberg richt performance support op de werker, het werk, de werkplek en de workflow. Performance support is volgens hem een koepelbegrip van allerlei tools (eenvoudige, goedkope, en meer complexe en dure) die de juiste hoeveelheid taakbegeleiding, ondersteuning en voordelen op het gebied van productiviteit aan de gebruiker biedt, op het moment dat de lerende dat nodig heeft.

Trainingen kijken naar nieuwe dingen, performance support naar datgene wat mensen doen. Bij performance support is ook sprake van incidenteel leren. Je leert terwijl je werkt. Daarbij blijf je als werknemer productief.

Als je nog niets van een onderwerp afweekt, is performance support overigens vrij weinig zinvol, en is training/opleiden het meest relevant. Als medewerkers competent zijn, of ervaren, dan wordt performance support belangrijker. Bereik je het master niveau, dan is performance support weer mninder belangrijk. Mensen leren dan vooral via sociale media en coaching.

Rosenberg stond ook stil bij enkele principes van performance support:
– Training en performance support zijn nauw met elkaar verbonden.
– Analyseer de eisen die werkprestaties eisen, en werk vandaar uit terug.
– Je moet performance support zorgvuldig ontwikkelen, maar niet vergelijkbaar met een training. Kijk bijvoorbeeld naar het ontwerp van apps.
– Traditionele trainingtools zijn niet geschikt voor performance support
– Performance support moet op de werkplek plaats vinden. Anders werkt het niet. Dat stelt hoge eisen aan gebruikersvriendelijkheid.
– Het gaat niet om leren, maar om presteren.

Performance support is volgens Rosenberg onderdeel van een leer- en performance ecosysteem, waar organisaties over zouden moeten beschikken:
– gestructureerd leren (trainen, opleiden)
– talent management
– performance support
– kennismanagement
– toegang tot experts
– social networking en samenwerken

De waarde hiervan is gelegen in:
– Lagere kosten
– Meer innovatie en ‘leningjeid’ op de markt.
– Beter aansluiten op de behoefte van de business
– meer waarde voor klanten

Er zijn ook voordelen voor L&D zoals een grotere impact van opleiden en beter aansluiten op de behoeften van de organisatie.

Het gaat volgens Rosenberg ook om verantwoordelijkheden die je hebt richting lerenden nadat ze een training hebben gevolgd. Je hebt volgens Rosenberg verder verplichtingen richting lerenden. Niet iedereen is ook klaar om te leren. Daarnaast vernietigt een slechte leercultuur elk goed initiatief. Belangrijk hierbij is om het senior management te betrekken bij de verandering van de leercultuur, en om te werken met veel voorbeelden.

Rosenberg beklemtoonde ook het belang van trainingen als element van het betreffende ecosysteem. Organisaties die daar mee gestopt zijn hebben daar spijt van gekregen. Hij bekritiseerde ook de niet-efficiënte werking van complexe intranetten die het medewerkers vaak erg lastig maken om relevante informatie te vinden. Marc Rosenberg gelooft ook in ecosystemen, en niet in alomvattende systemen.

Rosenberg’s bijdrage was inhoudelijk nogal basaal van aard, zeker het eerste deel. Performance support bestaat al langer dan de term e-learning bestaat. Zijn opvatting over kennis (kun je opzoeken) is omstreden. Maar hij kijkt genuanceerder naar performance support, trainen en opleiden dan bijvoorbeeld menig adept van ’70-20-10’.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *