Normaal gesproken sla ik blog posts met alleen maar hyperlinks over. Bij het scannen van mijn RSS feeds viel m'n oog toch op een bijdrage van Rick Mans die verwijst naar Changing corporate culture is like getting kids to eat peas van Sherri Maxson.
Maxson beschrijft hierin wat we op het gebied van organisatieverandering kunnen leren van pedagogische strategieën om kinderen iets te leren eten wat ze eigenlijk niet lusten (zoals erwtjes, waar ik overigens nog steeds niet erg dol op ben):
What the researchers found ultimately worked the best was sitting the child at a table with other children who liked and ate their peas on their own. The child modeled his behavior to confirm to the others – peer pressure works!
Maxson komt op basis van pedagogisch onderzoek tot zeven tips. Vertaalt naar de implementatie van (t)e-learning komt dit op het volgende neer:
- Zoek mensen in je organisatie die wel van (t)e-learning houden. Plaats hen in sleutelposities waarin zij collega's kunnen beïnvloeden, en facilitair hen peer pressure uit te oefenen.
- Investeer in relaties tussen teamleden, die bezig zijn met (t)e-learning, en anderen in de organisatie.
- Betrek anderen bij het nemen van beslissingen. Durf ook los te laten (autonomie voor anderen).
- Waardeer feedback van teams en medewerkers op de toepassing van (t)e-learning binnen je organisatie.
- Deel informatie over de invoering van (t)e-learning. Deel ook conversaties over en ervaringen met (t)e-learning.
- Ontwikkel richtlijnen (hetgeen wat anders is dan voorschriften).
- Experimenteer. Durf fouten te maken.
Bij het opstellen van de tips drijft Maxson af van de metafoor van de erwtjes. Erg is dat niet. De belangrijkste les is immers het toepassen van peer pressure. Het werkt inderdaad vaak goed als collega's laten zien dat (en hoe) (t)e-learning werkt. Het not invented here-argument is dan vaak minder aan de orde.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie