Participatie vergroten binnen online cursussen

Hoe kun je participatie binnen online cursussen vergroten? Een interessante vraag. Maar is online participatie wel zo belangrijk? Ook een interessante vraag.

Participation
Foto: Miles Heller

Anouk Janssens-Bevernage geeft in Boost your participation rates in your online course! een aantal tips waardoor je deelname aan interacties binnen online cursussen kunt vergroten.

  • Laat deelnemers geen vragen beantwoorden, maar problemen aanpakken.
  • Zorg ervoor dat interessante en authentieke problemen worden gebruikt.
  • Gebruik niet de term ‘discussieforum’, maar ‘werkruimte’. Daar gaat het namelijk om. Niet om discussies als doel op zich.
  • Ontwerp je cursus zodanig dat deze gericht is op samenwerking (onderhandelen en overeenstemmen).
  • Verander je stijl van online faciliteren. Fungeer je niet toch stiekum als expert die doceert?

Ik vind dit op zich relevante tips, waar ik zelf zeker ook wat aan heb.

Janssens-Bevernage lijkt er echter wel van uit te gaan dat online participatie voorwaardelijk is voor leren. Dat hoeft m.i. niet zo te zijn. Ook richt zij zich uitsluitend op interactie tussen personen, terwijl ook sprake kan zijn van interactie tussen lerenden en content (denk aan online toetsen met feedback). Bovendien vraagt het samen werken aan problemen om bepaalde voorkennis bij deelnemers. Het werkt dus niet altijd.

Het is belangrijk dat je actief met o.a. content aan de slag gaat. Dat kan ook door er aantekeningen bij te maken, door het geleerde aan anderen uit te leggen of door jezelf expliciet af te vragen waarom je dit leert. Mensen mixen ook zelf online en offline leeractiviteiten.

Deelnemers die binnen een online cursus alleen content bestuderen, hoeven zich bepaald niet schuldig te voelen. Als men er maar wat van opsteekt.

Al is het wel vervelend als er niemand reageert.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *