Welke verbeteringen kunnen docenten volgens lerenden realiseren als het gaat om online leren?

Menig docent heeft tijdens de coronacrisis voor het eerst online leren toegepast. Vanochtend heb ik twee bijdragen gelezen waarin lerenden een aantal verbeterpunten formuleren, op basis van hun ervaringen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De staat van het onderwijs één jaar na de uitbraak van COVID-19

De afgelopen week heeft de OECD samen met UNESCO, UNICEF en de Wereldbank een monitor gepubliceerd waarin zij verslag doen van de staat waarin het onderwijs in verschillende landen verkeerd, na één jaar ‘Corona’. Wat valt mij daarbij op? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

27 september 2021: Next Learning #nle2021

Durven jullie ook langzamerhand alweer aan face-to-face conferenties te denken? Ik wel! Waarschijnlijk is de 2021 editie van de Next Learning op 27 september aanstaande mijn eerste ‘fysieke’ conferentie met beurs. De organisatie blijft overigens ook een online programma aanbieden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bite-sized video’s en hun gebruik voor leren, opleiden en onderwijs

Het laatste decennium maken we in toenemende mate gebruik van online video’s. Een belangrijke trend op dit gebied zijn de hele korte video’s die bijvoorbeeld via TikTok worden gepubliceerd. In deze bijdrage verken ik de waarde van video’s van maximaal zestig seconden voor leren, opleiden en onderwijs. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Camera aan leidt niet altijd tot betere leerresultaten

Over het algemeen hechten professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs er veel belang aan dat lerenden tijdens synchrone, live, online sessies hun camera aan zetten. Toch blijkt dit niet altijd effectief te zijn, in termen van leerresultaten. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren?

Bij het maken van een ontwerp voor onderwijs of opleiden heb je de keuze tussen asynchroon online leren (op afstand of op locatie), synchroon online leren, face-to-face leren en werkplek leren. Bij het maken van een keuze moet je daarbij vooral vanuit pedagogisch-didactisch perspectief kijken naar mogelijkheden en beperkingen van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

3-7 mei 2021: 1e ICT-praktijkweek #ictweek1

Normaal gesproken organiseert o.a. Hans de Four (bekend van Klascement) jaarlijks in Vlaanderen een ICT Praktijkdag. Dit jaar wordt dat een online ICT-praktijkweek, en wel van 3-7 mei aanstaande. Docenten, ICT-coördinatoren, directieleden en andere betrokkenen uit basis tot en met volwassenenonderwijs kunnen de hele week kiezen uit een scala aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder