Vijf manieren om de betrokkenheid van studenten te vergroten

Volgens de auteurs van Improved Student Engagement in Higher Education’s Next Normal hebben we tijdens de pandemie geleerd dat je betrokkenheid, engagement, van lerenden op vijf manieren kunt vergroten. Ook na COVID-19 zouden we deze manieren moeten toepassen, stellen zij. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Technologie gebruiken om het risico op voortijdige uitval te voorspellen

Bij online leren lopen lerenden relatief meer kans voortijdig te stoppen dan bij face-to-face onderwijs. Khaoula Mrhar, Otmane Douimi en Mounia Abik hebben onderzocht (pdf) of je het risico op ‘drop out’ kunt voorspellen door gebruik te maken van een neuraal netwerk algoritme en van sentiment analyse. Als je het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Op welke politieke partij en kandidaat ga ik morgen bij de Tweede Kamerverkiezingen stemmen, en waarom?

Normaliter blog ik over technology enhanced learning. Daarom lees je waarschijnlijk ook mijn blog. Maar ik ben ook politiek geëngageerd. Dit is ook een deel van mij. Op 17 maart 2021 zijn er weer Tweede Kamerverkiezingen. Wil je weten op welke partij en kandidaat ik ga stemmen, en waarom? Lees

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leidt minder synchroon, live, online communiceren tot betere leerresultaten?

De bijdrage Paradoxes of Engagement: Less Communication Is More gaat over een onderzoek naar de relatie tussen werken op afstand, communicatie en productiviteit. De uitkomsten van dit onderzoek zouden ook weleens relevant kunnen zijn voor technology enhanced learning. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Britse studenten opvallend positief over ‘digital learning’ (al is ruimte voor verbetering)

Het Britse Jisc heeft tussen oktober en december 2020 onderzoek gedaan naar opvattingen van studenten in het hoger en “further education” over de wijze waarop onderwijsinstellingen met behulp van leertechnologie onderwijs tijdens de coronacrisis verzorgen. Welke sterke positieve punten en welke negatieve punten noemen zij? This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bevordert de coronacrisis de ontwikkeling van meer ‘sociale’ leertechnologie?

Sinds de uitbraak van Covid-19 gebruiken we op grote schaal leertechnologie, en dan met name applicaties voor synchroon online leren zoals Zoom en MS Teams. Tegelijkertijd lopen we aan tegen de tekortkomingen van deze technologieën. Je ziet nu dat er nieuwe leertechnologieën opkomen die er naar streven deze tekortkomingen te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Voorkennis activeren bij online en blended learning (online sessie)

Vandaag heb ik een tweede online sessie verzorgd voor een groep docenten van de Hogeschool Rotterdam. Verleden keer ging het over het bevorderen van betrokkenheid bij blended en online leren. Vandaag stond het activeren van voorkennis bij online en blended learning centraal. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder