Wanneer asynchroon online leren, synchroon online leren en face-to-face leren?

Bij het maken van een ontwerp voor onderwijs of opleiden heb je de keuze tussen asynchroon online leren (op afstand of op locatie), synchroon online leren, face-to-face leren en werkplek leren. Bij het maken van een keuze moet je daarbij vooral vanuit pedagogisch-didactisch perspectief kijken naar mogelijkheden en beperkingen van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

3-7 mei 2021: 1e ICT-praktijkweek #ictweek1

Normaal gesproken organiseert o.a. Hans de Four (bekend van Klascement) jaarlijks in Vlaanderen een ICT Praktijkdag. Dit jaar wordt dat een online ICT-praktijkweek, en wel van 3-7 mei aanstaande. Docenten, ICT-coördinatoren, directieleden en andere betrokkenen uit basis tot en met volwassenenonderwijs kunnen de hele week kiezen uit een scala aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Impressie online inspiratiemiddag ‘Effectief online onderwijs’

Gistermiddag heb ik een beknopte bijdrage mogen leveren aan de online inspiratiemiddag Effectief online onderwijs van het Consortium voor Innovatie. Mijn bijdrage ging over blended learning en didactiek. Daarnaast verzorgde Conrad Berghoef met drie studenten een hilarische sessie over de ‘ideale les’ en ging Rozemarijn Geelen in op non-verbaal gedrag

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gebruik online video’s leidt tot betere leerresultaten

Deze conclusie staat in een artikel over een meta-studie. Deze studie is gepubliceerd door de American Educational Research Association (AERA). De onderzoekers concluderen dat het gebruik van online video’s zoals kennisclips kan leiden tot “kleine verbeteringen” ten aanzien van leerresultaten, terwijl het vervangen van bestaande inhoud door video’s grote voordelen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan digitalisering bijdragen aan verlaging van de werkdruk binnen het onderwijs?

Frans van Heest van ScienceGuide plaatste gisteren op twitter een passage uit een notitie ter voorbereiding van de kabinetsformatie. Daarin staat dat de werkdruk van docenten kan worden verlaagd doordat bepaalde taken van docenten (deels) door ICT kunnen worden overgenomen. In deze blogpost wil ik mijn gedachten hierover delen. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat hebben we geleerd van één jaar online leren op afstand?

In Remote learning at 1 year: Experts explain why the move to online education has been so painful blikken een aantal Amerikaanse experts op het gebied van technology enhanced learning terug op online leren op afstand tijdens de coronacrisis. Wat zijn volgens hen belangrijke geleerde lessen? This content is published

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kan AI grootschalige vormen van online leren kleinschalig en meer persoonlijk helpen maken?

In How AI will rescue us from online learning’s ‘bad television’  levert hoogleraar David Shrier forse kritiek op de huidige vormen van online leren. Tegelijkertijd schetst hij een perspectief waarin artificiële intelligentie (AI) helpt de kwaliteit van online leren spectaculair te verbeteren. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder