Proctorio is slechter in staat gezichten van zwarte studenten te herkennen (en discrimineert daardoor)

Het afgelopen jaar zijn verschillende onderwijsinstellingen op grote schaal online proctoring, het online surveilleren tijdens een toets, gaan toepassen. Deze aanpak is bepaald niet onomstreden. Recent is ook nog eens gebleken dat bepaalde online proctoring software niet-witte studenten discrimineert. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom zijn smartphones zo afleidend? Niet vanwege notificaties

Als we ons veel laten afleiden is dat schadelijk voor ons werk en voor ons leren. Smartphones worden daarbij vaak gezien als “weapons of mass distraction“. En het zouden vooral de vele notificaties zijn, die ons afleiden van taken die we eigenlijk moeten uitvoeren. Dat laatste blijkt echter genuanceerd te

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je volgens studenten service design de betrokkenheid van lerenden bij online leren vergroten?

De afgelopen weken heb ik onder meer gefungeerd als opdrachtgever van twee projectgroepen van studenten van Zuyd Hogeschool. Zij hebben zich via Service Design Thinking verdiept in een oplossing om de verbondenheid tussen lerenden en docenten bij online leren te verbeteren. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Welke verbeteringen kunnen docenten volgens lerenden realiseren als het gaat om online leren?

Menig docent heeft tijdens de coronacrisis voor het eerst online leren toegepast. Vanochtend heb ik twee bijdragen gelezen waarin lerenden een aantal verbeterpunten formuleren, op basis van hun ervaringen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De staat van het onderwijs één jaar na de uitbraak van COVID-19

De afgelopen week heeft de OECD samen met UNESCO, UNICEF en de Wereldbank een monitor gepubliceerd waarin zij verslag doen van de staat waarin het onderwijs in verschillende landen verkeerd, na één jaar ‘Corona’. Wat valt mij daarbij op? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

27 september 2021: Next Learning #nle2021

Durven jullie ook langzamerhand alweer aan face-to-face conferenties te denken? Ik wel! Waarschijnlijk is de 2021 editie van de Next Learning op 27 september aanstaande mijn eerste ‘fysieke’ conferentie met beurs. De organisatie blijft overigens ook een online programma aanbieden. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bite-sized video’s en hun gebruik voor leren, opleiden en onderwijs

Het laatste decennium maken we in toenemende mate gebruik van online video’s. Een belangrijke trend op dit gebied zijn de hele korte video’s die bijvoorbeeld via TikTok worden gepubliceerd. In deze bijdrage verken ik de waarde van video’s van maximaal zestig seconden voor leren, opleiden en onderwijs. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Camera aan leidt niet altijd tot betere leerresultaten

Over het algemeen hechten professionals op het gebied van leren, opleiden en onderwijs er veel belang aan dat lerenden tijdens synchrone, live, online sessies hun camera aan zetten. Toch blijkt dit niet altijd effectief te zijn, in termen van leerresultaten. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder