Presentatie visie op digitalisering in het onderwijs ontwikkelen

De afgelopen jaren heb ik bij SVO, de vakopleider op het gebied van ‘food’, een aantal opdrachten uitgevoerd. Ik heb in 2019 gewerkt aan visieontwikkeling op het gebied van digitalisering in het onderwijs. Verleden jaar heb ik een evaluatieonderzoek uitgevoerd naar het onderwijs dat zij tijdens de eerste lock-down hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer leidt gamification tot goede leerresultaten?

Gamification is het toepassen van spelelementen binnen een context die niet voor spelen is bedoeld, maar bijvoorbeeld voor leren of verandermanagement. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een quiz als leeractiviteit. Gamification bij leren wordt vaak ingezet om de motivatie en betrokkenheid van lerenden te vergroten. Onderzoek laat zien dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De gevolgen van COVID-19 voor drie aspecten van het Europese hoger onderwijs

De Europese Unie heeft onlangs een analyse gepubliceerd van de gevolgen van  COVID-19 op het hoger onderwijs in Europa. Drie thema’s krijgen daarbij speciale aandacht: onderwijs en leren, de sociale dimensie van hoger onderwijs (d.w.z. het effect op achtergestelde doelgroepen) en studentenmobiliteit. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat zou je ervan vinden als Zoom jouw onderwijsinstelling zou verbieden een bepaalde gastspreker te laten optreden?

Een ondenkbaar scenario? In de Verenigde Staten is het al voorgekomen dat Zoom controversiële online evenementen, georganiseerd door universiteiten en scholen, heeft geannuleerd. Daarom vraagt Inside Higher Ed zich af of een commercieel bedrijf als Zoom hiermee de academische vrijheid niet belemmert. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Universiteit wijst gebruik online proctoring af (tenzij…)

Bij online proctoring maken lerenden een toets terwijl toezicht online plaatsvindt (bijvoorbeeld door een surveillant van vlees en bloed of via software). Daarmee voorkom je dat lerenden ‘vals spelen’. Tegelijkertijd maken critici zich onder meer zorgen over de privacy van lerenden. Volgens Inside Higher Ed heeft de Universiteit van Michigan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Chinese Open Universiteit vergroot dankzij AI de toegankelijkheid van het onderwijs

De Open Universiteit van China (OUC) is onlangs door de UNESCO onderscheiden voor het initiatief waarmee lerenden op het platteland mede dankzij AI en mobiele technologie meer mogelijkheden hebben om onderwijs te volgen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Coronacrisis heeft in de VS een impuls gegeven aan het gebruik van chatbots binnen het onderwijs

Ik geloof dat ik onlangs een bericht voorbij zag komen dat bijzonder kritisch was over het gebruik van chatbots op het gebied van marketing. Het Amerikaanse hoger onderwijs past deze AI-toepassing volgens EdTech Magazine echter in toenemende mate toe. De Coronacrisis is daar debet aan. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Effectief online adviseren en begeleiden

Het adviseren en begeleiden van lerenden is meestal een belangrijk onderdeel van onderwijs en opleiden. Omdat je online vaak subtiele aanwijzingen mist, verloopt dit proces bij online leren vaak moeizaam. Het Online Learning Advising Model hanteert daarom andere strategieën om de mentale toestand van een lerende of diens behoefte aan

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Badges en blockchain technologie voor het erkennen van bekwaamheden

From Badging to Blockchain: Documenting Skills Learned van Ray Schroeder bevat op zich weinig nieuwe inzichten op het gebied van microcredentials, maar vat de relevantie van deze trend vanuit een specifiek perspectief mooi samen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder