Peer mentor aanpak om isolatie van lerenden als gevolg van Covid-19 te doorbreken

Tijdens de corona pandemie ervaren lerenden vaak dat zij geïsoleerd zijn. Zij missen sociale contacten en vinden leren een eenzaam proces. Ondersteuning van lerenden is belangrijk om deze gevoelens van isolement te doorbreken. In How Our Near-Peer Mentoring Model Is Addressing Pandemic Isolation beschrijft Alex Sena hoe zijn organisatie dit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een ontwikkelingsgericht model voor blended learning

De bijdrage Pedagogy, Presence and Placemaking: a learning-as-becoming model of education is nogal abstract en filosofisch van aard. Auteur David White van de Londonse University of Art presenteert hierin een model van blended learning dat sterk de nadruk legt op de ontwikkeling van lerenden. Het model is meer gericht op

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Vijf manieren waardoor je met online leren de plank mis kunt slaan

Het Canadese Contact North heeft een tijdje geleden de bijdrage Five Ways Online Learning Can Turn Into an Unmitigated Disaster gepubliceerd. Daarin levert men kritiek op -wat zij noemen- ‘emergency remote learning’, het op ad hoc basis en overhaast overstappen van fysiek onderwijs naar online onderwijs, zoals dat tijdens de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

8 juni 2021: start FCe Postbachelor opleiding e-Learning (waar ik één van de docenten van ben)

Op 8 juni 2021 start de FCe Postbachelor opleiding e-Learning. Deze opleiding -die eerst onder de vlag van Fontys Interactive en daarna Avans Plus is uitgevoerd- behandelt tal van aspecten van e-learning en is ‘blended’ van opzet. Marcel de Leeuwe coördineert de opleiding en is hoofddocent. Ik verzorg als gastdocent

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen deze gamification toepassingen daadwerkelijk de kwaliteit van online leren verbeteren?

Een aantal weken geleden heb ik aandacht besteed aan een metastudie die onder meer concludeert dat verschillende gamification-ontwerpelementen verschillende effecten hebben op leeruitkomsten. Vanochtend las ik het artikel ‘Study: Gamification Techniques Can Improve Online Teaching‘. Rhea Kelly suggereert hierin dat een studie van de Sloan School of Management van MIT

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bespreking selectie van interessante online bijdragen die ik tijdens mijn meivakantie ben tegengekomen

Het is onvoorstelbaar hoeveel interessante blogposts, rapporten en online artikelen er over (technologie ondersteund) leren, opleiden en onderwijs verschijnen. Als ik zou willen en kunnen, zou ik mijn halve werkweek kunnen besteden aan het bespreken van deze bijdragen. Tijdens mijn meivakantie heb ik bijvoorbeeld twaalf bijdragen gearchiveerd om op een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder