Neuromythes tieren welig, maar ook kennis van ‘bewezen’ onderwijspraktijken

Via Stephen Downes ben ik vandaag op deze internationale studie over neuromythes en ‘bewezen’ onderwijspraktijken uit 2019 gestuit (pdf). Ik wil de belangrijkste elementen vertaald op een rij zetten. Een belangrijke conclusie is dat onderwijsontwerpers, docenten en managers in veel neuromythes geloven, maar ook op de hoogte zijn van diverse

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Dankzij VR problemen leren oplossen

Recent Australisch onderzoek toont aan dat virtual reality (VR) een bruikbare technologie is om probleemoplossende vaardigheden aan te leren en te oefenen. Er is volgens de onderzoekers ook sprake van transfer van met VR-technologie aangeleerde probleemoplossende vaardigheden naar het echte leven. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een interactief hybride (simultaan) college organiseren voor meer dan 1500 studenten

Verleden jaar heeft de Universiteit van Amsterdam het Hybrid Learning Theatre (HLT) gelanceerd. Projectleider Maud Pols deelt in How to create an interactive lecture for +1500 students? The Hybrid Learning Theatre de ervaringen met deze faciliteit. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom de vraag “kunnen we non-formeel leren meten?” eigenlijk de verkeerde vraag is

Werknemers leren op verschillende manieren. Bijvoorbeeld via cursussen en trainingen, door het actief verwerken van informatie, en in dialoog met anderen. Volgens Lisa Owens kijken we alleen bij formeel leren naar meetbare leerresultaten. Zij stelt echter dat we ook non-formeel leren kunnen meten. Daarbij legt zij ook een verband tussen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe kun je een succesvolle hybride, simultane, bijeenkomst organiseren?

Bij een ‘hybride’ oftewel ‘simultane’ bijeenkomst neemt een deel van de deelnemers fysiek deel, terwijl een ander deel online participeert. We zullen dit soort sessies de komende jaren steeds vaker tegen komen, zowel binnen het onderwijs als in werksituaties. Bob Frisch en Cary Greene hebben in de Harvard Business Review

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat de overname van edX door ed tech bedrijf 2U zo bijzonder maakt

Gisteren werd bekend dat het bedrijf 2U het open online platform voor universitaire cursussen edX voor $ 800 miljoen dollar wil overnemen. Deze geplande overname doet veel stof opwaaien in de wereld van educatieve technologie, en terecht. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Drie recente bijdragen over AI (en onderwijs)

In deze blogpost wil ik kort aandacht besteden aan drie recente bijdragen over artificiële, kunstmatige, intelligentie. Twee bijdragen kijken specifiek naar AI en onderwijs, terwijl de andere bijdrage ontwikkelingen op het gebied van AI in het algemeen bespreekt. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bij online leren zit je nooit op de achterste rij

Hoogleraar Eric Mazur is jaren geleden overgestapt van klassikale hoorcolleges naar ‘peer learning’. Tijdens de Coronacrisis heeft hij een online variant van peer learning toegepast. En nu wil hij niet meer terug naar face-to-face onderwijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren we dankzij online leren wel de juiste bekwaamheden?

Dankzij online leren is het hoger onderwijs tijdens de Coronacrisis gecontinueerd. Het lijkt er zelfs op dat het online leren niet ten koste is gegaan van studieresultaten zoals examens (praktijkvakken uitgezonderd). Hoogleraar Robert Danisch vraagt zich echter af of we daarbij wel naar de juiste zaken kijken. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder