Drie uitdagingen op het gebied van digitale credentials

Volgens Kelly Hoyland van 1EdTEch (het vroegere IMS) bieden digitale credentials, zoals digitale certificaten en badges, veel mogelijkheden voor het onderwijs en de arbeidsmarkt. Toch zijn er volgens haar drie belangrijke redenen waarom digitale credentials nog niet wijdverbreid in gebruik zijn. This content is published under the Attribution 3.0 Unported

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoger onderwijsinstellingen moeten AI snel adopteren en samenwerken met bedrijven, meent Mary Meeker

Na een pauze van een aantal jaren, heeft analist Mary Meeker weer een rapport gepubliceerd, dit keer over de rol die instellingen voor hoger onderwijs kunnen spelen in het AI-tijdperk. Meeker roept hoger onderwijsinstellingen op om een leidende positie in te nemen bij de ontwikkeling en implementatie van AI. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is sprake van een discrepantie tussen ‘credentials’ en banen?

In de Verenigde Staten bieden onderwijsinstellingen niet de juiste ‘credentials’ aan om aan de vraag van de arbeidsmarkt te voldoen. Dat blijkt volgens Sara Weissman uit een rapport van het Georgetown Center on Education and the Workforce. Veel van de toekomstige banen vereisen namelijk geen bachelordiploma, maar zogenaamde “middle-skills credentials“.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verzameling artikelen analyseren met Claude Projects, ChatGPT GPT en Google NotebookLM

De afgelopen tijd heb ik geëxperimenteerd met het analyseren van een groot aantal PDF-documenten met behulp van Projects van Claude, een GPT van ChatGPT en Google NotebookLM. In deze blogpost beschrijf ik mijn ervaringen. Wat zijn dit voor generatieve AI-toepassingen? Wat was mijn doel? Wat was mijn aanpak? Wat zijn

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Data gebruiken om effectief leren te voorspellen en te versterken

Learning analytics wordt vaak gebruikt voor het analyseren van leergedrag, en voor het verkrijgen van meer en betere informatie over de leerprocessen en leeruitkomsten. De analyses kunnen worden gebruikt om leren, opleiden en onderwijs te verbeteren. Volgens Marialena Kanaki kun je echter met predictive analytics -voorspellende analyses- nog een stap

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kunnen we analyseren of een tekst is geschreven door generatieve AI?

Onderzoek laat zien dat zelfs ervaren docenten moeite hebben met het herkennen van teksten die door lerenden met behulp van generatieve AI zijn geschreven. Ook beschikken we (vooralsnog?) niet over technologie die docenten helpt om op een betrouwbare manier te controleren of teksten gemaakt zijn met behulp van generatieve AI.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Tips voor het creëren van effectieve microlearning

Volgens Tanushree Chatterjee gaat microlearning over het leveren van gerichte leerervaringen die inspelen op specifieke leerdoelen. Deze hapklare modules kunnen verschillende formaten hebben, zoals video’s, infographics, podcasts of interactieve quizzen. In deze bijdrage geeft zij onder meer zeven tips voor effectieve, leerzame, microlearning modules. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van generatieve AI naar agentgebaseerde AI

Sinds eind november 2022 besteden we veel aandacht aan generatieve AI. Volgens SiliconAngle/The Cube komen we langzamerhand in een nieuwe fase van de AI-ontwikkeling terecht. Dat is de fase van ‘agentic AI‘ (agentgebaseerde AI). Ik verken daarbij ook beknopt de mogelijke gevolgen voor leren, opleiden en onderwijs. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder