Waarom docenten ICT onvoldoende in het onderwijs inzetten?

Via een nieuwsbrief van Distance Educators kwam ik net een recent rapport tegen van de BECTA.BECTA staat voor "British Educational Communications and Technology Agency".Het rapport geeft een overzicht van een aantal onderzoeksverslagen waarin wordt ingegaan op de vraag welke knelpunten docenten ervaren als het gaat om de inzet van ICT

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Digitale portfolio’s: uitdagingen

Gisteren mocht ik een sessie voorzitten over digitale portfolio’s in het wetenschappelijk onderwijs. Een digitaal portfolio kan drie doelen hebben:– Aan de hand van bewijsmateriaal toon je aan over bepaalde competenties te beschikken.– Je laat je eigen ontwikkeling zien en stelt een plan samen voor je verdere ontwikkeling (persoonlijk ontwikkelingsplan)–

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een leven lang leren

Gisteren had ik in Antwerpen een projectvergadering van het MALLE-project. Doel van dit project is het formuleren van richtlijnen voor managers van onderwijsinstellingen en opleidingsinstituten ten behoeve van de implementatie van een leven lang leren.Aan deze bijeenkomsten namen deelnemers deel uit Bulgarije, België en Nederland, Het viel me op dat

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Veroudert kennis wel zo snel?

Gisteren bezocht ik een seminar over professionalisering en ICT. Zoals wel vaker gebeurt -ik doe het ook met enige regelmaat- verklaarde menig spreker dat kennis snel veroudert. Eén spreker vergeleek kennis met "melk": net als melk heeft kennis een beperkte houdbaarheidsdatum.Vervolgens bezocht ik een sessie van Rob Poell (Universiteit Tilburg)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Implementatieactiviteiten

Gisteren bezocht ik een bijeenkomst waarin gebrainstormd werd over welke implementatieactiviteiten ontplooid kunnen worden binnen instellingen voor hoger onderwijs om digitale didactiek verder ingevoerd te krijgen. Het viel me op dat de facultaire papieren nieuwsbrief als instrument om docenten kennis te laten maken met digitale didactiek, erg populair is. Je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning wordt populairder

Deze conclusie trekken de auteurs van dit artikel ten minste op basis van een onderzoek onder (slechts) honderd HR-functionarissen. Deze respondenten geven overigens de voorkeur aan het traditionele "classroom-based" leren (een nadere omschrijving ontbreekt). Het meest boeiende citaat uit het artikel vindt ik overigens:"The survey said the complexity of jobs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder