Het gevoel erbij te zijn, kun je online maar moeilijk hebben (maar…)

We kunnen over steeds geavanceerdere technologieën beschikken voor het faciliteren van online evenementen. Toch creëer je daarmee niet echt het gevoel er fysiek bij te zijn. Dat gevoel is veel waard, maar kent ook een prijs. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

‘Inspelen op leerstijlen’ is niet alleen een hardnekkige mythe, maar kan zelfs averechts werken voor het leren

Het fenomeen ‘leerstijlen’ is waarschijnlijk de meest hardnekkige mythe in onderwijsland. Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat rekening houden met leerstijlen leidt tot beter leren. De onvolprezen ‘Learning Scientists’ vatten gisteren een onderzoek samen waaruit blijkt dat inspelen op leerstijlen zelfs schadelijk is. This content is published under the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online inleidende cursus Big Data en statistiek van Open Universiteit, Zuyd Hogeschool en CBS

We maken meer en meer gebruik van big data ten behoeve van statistisch onderzoek. Maar welke technieken en methoden zijn beschikbaar om big data te verwerken? En net zo belangrijk: hoe kunnen we fouten opsporen in de betreffende data? Om de bewustwording rondom big data en statistiek te vergroten, hebben

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gratis e-book over het ontwikkelen en verzorgen van e-learning (incluis blended learning)

Bij de Ontario Tech University bieden ze een cursus aan over het analyseren en ontwerpen van ‘web-based learning tools’. De deelnemers aan deze cursus hebben samen een e-book gemaakt voor docenten en ontwerpers/ontwikkelaars van e-learning modules. De moeite waard als je volledig online of blended learning wilt verzorgen, ook al

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kun je op basis van onderzoek concluderen dat online onderwijs minder effectief is dan fysiek onderwijs?

Tony Bates becommentarieert een blogpost die deze conclusie inderdaad trekt. Bates plaatst enkele rake opmerkingen bij deze conclusie. Het is nogal zinloos om online onderwijs te vergelijken met face-to-face onderwijs, zonder rekening te houden met diverse variabelen die hierbij van invloed zijn. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat zijn belangrijke technologische trends (volgens Gartner)?

Het commerciële onderzoeksbureau Gartner heeft onlangs weer verschillende ‘hype cycles’ gepubliceerd. Deze grafische voorstellingen schetsen een beeld van de volwassenheid en de toepassing van technologieën en applicaties. Hebben deze technologieën en toepassingen  potentie voor het oplossen van realistische bedrijfsmatige problemen en voor het benutten van nieuwe kansen? This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Top leertechnologieën 2021 @c4lpt

Jane Hart heeft verleden week de vijftiende editie van haar ‘Top Tools for Learning’ gepubliceerd. Elk jaar inventariseert Jane de favoriete leertechnologieën van de mensen uit haar online netwerk (2077 reacties uit 33 landen). Zij rubriceert deze in drie categorieën: persoonlijk leren, werkplek leren, opleiden/onderwijs. Dit jaar telt elke categorie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder