Informeel leren

Volgens mij ben ik in 1994 voor het eerst in aanraking gekomen met het onderscheid tussen formeel en informeel leren. Dat was bij de leernetwerk theorie van Ferd van der Krogt. Zo’n tien jaar later wordt in de “e-learning wereld” ook steeds vaker gesproken over informele vormen van e-learning. Ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning in het Midden en Kleinbedrijf

Gistermiddag heb ik deelgenomen aan een sessie over e-learning in het Midden- en Kleinbedrijf. We vulden elkaar als sprekers goed aan. Alexandra Meynberg en Lutz Goertz zijn met name ingegaan op een typologie van lerenden. Zij onderscheiden vier clusters van lerenden. In de eerste plaats de “heavy learners”. Deze groep

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale contacten

De gesprekken buiten het officiële programma om, zijn wellicht de belangrijkste (leer)activiteiten van een internationaal congres. “To know who” is inderdaad een zeer belangrijk type kennis. De gesprekken gaan over wisselende ervaringen met elektronische leeromgevingen, de complexe praktijk van samenwerkend “elektronisch leren”, de rol van uitgevers bij contentontwikkeling (in relatie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Enkele overwegingen bij draadloos Internet

Deze dagen maak ik voor het eerst echt gebruik van draadloos Internetten. Internetten vanuit hotellobby’s en hotelkamers, conferentie- en vergaderlocaties en vliegvelden. Echt any time, any place, any where. De aanleiding om deze dagen een laptop met een wireless LAN-card mee te nemen was dat ik enerzijds in staat zou

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder