Resultaten Nationaal Onderzoek Verandermanagement

Prof.Dr. Willem Mastenbroek cs heeft onderzoek gedaan naar blokkerende en stimulerende factoren op het gebied van verandermanagement. Hij constateert dat het verandermanagement van Nederlandse organisaties te wensen overlaat. Volgens Mastenbroek springen twee belemmerende factoren er uit. In de eerste plaats is er onvoldoende visie en sturing in de richting van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Computers negatief van invloed op leerprestaties?

Als leerlingen veel gebruik maken van de computer presteren ze slechter op het gebied van wiskunde en lezen. Aldus een artikel in de Christian Science Monitor. Zij baseren zich op een grootschalig Duits onderzoek.  Een beperkt gebruik van de computer bevordert daarentegen de leerresulaten.  Wat mij opvalt is dat met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning als strategisch instrument

Verschillende sprekers hebben het belang van e-learning voor het strategisch beleid van de organisatie benadrukt. Het gaat er daarbij om dat je de toegevoegde waarde benadrukt voor de bedrijfsdoelstellingen en prioriteiten van een organisatie. E-learning zou de “enabler” moeten worden van de transformatie van de organisatie, en dus een thema

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Outsourcing en outtasking

Outsourcing is een proces waarbij een organisatie bepaalde interne diensten afstoot en vervolgens variabel (als men er behoefte aan heeft). Outsourcing heeft een nauwe relatie met je strategisch beleid: hoe kun je zo effectief en efficiënt mogelijk je bedrijfsdoelstellingen halen? Dr. Eilif Trondsen deed een door IBM gesponsord (!) onderzoek

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning in het hoger onderwijs

Op het gebied van e-learning binnen het hoger onderwijs doen zich drie belangrijke type ontwikkelingen voor. In de eerste plaats technologische ontwikkelingen. ICT wordt steeds krachtiger en veelomvattend, ook al heeft ICT tot op heden het leren nog niet echt veranderd. Op de tweede plaats veranderen organisatorische processen binnen organisaties.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder