Computer game generation en de generation search

Afgelopen vrijdag bezocht ik het lustrumcongres van mijn werkgever, het IVLOS. Eén van de vele activiteiten op deze boeiende dag was een inleiding van trendwatcher Carl Rohde. Met zijn wereldwijde "virtual network of academic researchers", Sign of the Times, voert Rohde onder andere zogenaamde "mentality studies" uit. Zij analyseren zogenaamde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een maandelijkse weblog?

Vandaag las ik een artikeltje over weblogs over e-learning, op de e-learning site van Surf. Ze besteden ook aandacht aan mijn weblog: "Wilfred Rubens plaatst maandelijks een aantal artikelen over ICT&O in zijn blog. De artikelen worden geschreven naar aanleiding van e-learning projecten waaraan hij werkt, gelezen literatuur of bijeenkomsten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Valkuilen bij de implementatie van een leermanagement systeem

Ik kwam vandaag een aardig artikel tegen over valkuilen die (Amerikaanse) bedrijven zijn tegen gekomen bij de implementatie van een leermanagement systeem (LMS). Het artikel is gebaseerd op een onderzoeksrapport van Bersin & Associates. Er worden vier clusters van valkuilen onderscheiden.In de eerste plaats blijken gebruikers niet tevreden met de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

How to use weblogs to create engaging learning experiences

Ik kwam net een aardig artikel tegen over het gebruik van weblogs binnen het onderwijs:How to use weblogs to create engaging learning experiences .In dit online artikel beschrijft de Australische auteur, Maish Nichani, hoe de succesfactoren van weblogs kunnen worden gebruikt ten behoeve van het ontwerp van onderwijs.Hij illustreert hoe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Zinvol experiment of technology push?

Op 1 oktober a.s. viert het IVLOS, waar ik werk, haar vijftienjarig lustrum. Ter gelegenheid hiervan wordt een manifestatie georganiseerd over toekomstig onderwijs. Tijdens deze manifestatie willen we deelnemers ook laten stemmen over een aantal stellingen. We wilden hiervoor de methode “Idols” gebruiken. Deelnemers kunnen via SMS op stellingen reageren,

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom docenten ICT onvoldoende in het onderwijs inzetten?

Via een nieuwsbrief van Distance Educators kwam ik net een recent rapport tegen van de BECTA.BECTA staat voor "British Educational Communications and Technology Agency".Het rapport geeft een overzicht van een aantal onderzoeksverslagen waarin wordt ingegaan op de vraag welke knelpunten docenten ervaren als het gaat om de inzet van ICT

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder