Top leertechnologieën 2021 @c4lpt

Jane Hart heeft verleden week de vijftiende editie van haar ‘Top Tools for Learning’ gepubliceerd. Elk jaar inventariseert Jane de favoriete leertechnologieën van de mensen uit haar online netwerk (2077 reacties uit 33 landen). Zij rubriceert deze in drie categorieën: persoonlijk leren, werkplek leren, opleiden/onderwijs. Dit jaar telt elke categorie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning Record Store kan helpen de gevolgen van leren en ontwikkelen te meten (maar…)

Josh Bersin laat zich in The Learning Record Store Comes Of Age positief uit over de potentie van een Learning Record Store (LRS) voor het meten van de invloed van L&D op prestaties van werknemers en op de ‘organizational performance’. In deze bijdrage legt hij uit wat een learning record

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Video’s gebruiken voor leren, opleiden en onderwijs: genres en criteria

In deze bijdrage bespreek ik twee blogposts over het gebruik van video voor leren, opleiden en onderwijs. De eerste bijdrage helpt je na te denken over het type video dat je wilt gebruiken. Bijdrage twee gaat kort in op kwaliteitscriteria van educatieve video. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Houd controle over AI-toepassingen op het gebied van onderwijs en opleiden

Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) en big data zijn we in staat om onderwijs en opleiden meer toe te spitsen op het niveau en het leergedrag van de individuele lerende. De bijdrage Discrimination in a Sea of Data: Exploring the Ethical Implications of Student Success Analytics laat zien dat deze ontwikkeling

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Webinar blended learning: ontwerpcriteria en didactische principes

Vandaag heb ik voor een groep medewerkers van het Dulon College een webinar verzorgd over blended learning. Ik ben met name ingegaan een aantal ontwerpcriteria. Wanneer kies je bijvoorbeeld voor onderwijs los van tijd en plaats, wanneer voor live online onderwijs (synchroon online leren) en wanneer voor leren op locatie?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kansen en belemmeringen van microcredentialing

De bijdrage Opportunities and Obstacles: Microcredentialing in Higher Education is een impressie van een webinar over onderzoek van een aantal onderwijsinstellingen naar de potentie van microcredentialing. Wat zijn kansen en belemmeringen volgens de sprekers? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Het gebruik van ‘hearables’ voor leren, opleiden en onderwijs

‘Hearables’ zijn draadloze slimme microcomputers die luidsprekers en microfoons bevatten, en die gebruik maken van artificiële, kunstmatige, intelligentie (AI). Volgens hoogleraar Rory McGreal kunnen deze microcomputers ook een rol spelen op het gebied van leren, opleiden en onderwijs. Er zijn echter ook beperkingen, ‘uitdagingen’ en risico’s aan deze nieuwe technologie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Enkele reflecties bij ‘Mbo’s gaan ook na corona verder met online onderwijs, tegen de wil van de Kamer’

Mbo’s gaan ook na corona verder met online onderwijs, tegen de wil van de Kamer. Aldus de kop van een artikel in de Volkskrant. Minstens vijf mbo-instellingen geven ook dit schooljaar  een deel van hun onderwijs permanent online les. Een deel van de docenten begrijpt dit volgens de auteurs niet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder