RSS Quick Start Guide for Educators

Will Richardson onderhoudt een weblog over het gebruik van weblogs, wiki´s, RSS) en aanverwante technologieèn’ in het basisonderwijs (K-12). In dit paper (PDF-formaat) beschrijft hij op een toegankelijke manier hoe RSS (Rich Site Summary of Real Simple Syndication) gebruikt kan worden in het onderwijs. Richardson leidt het onderwerp in en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Interactiviteit in online cursussen

Via de weblog "Online Learning Update" kwam ik terecht bij het artikel "Guidelines for Establishing Interactivity in Online Courses" van een zekere Mark Mabrito (Associate Professor bij de Purdue University Calumet). Mabrito geeft in dit artikel suggesties hoe je als docent interactiviteit in digitale leeromgevingen kunt inbouwen. Het meest interessante

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning on a Shoestring

Frankie Forsyth, directeur van het Australische Pelion Consulting, heeft een toegankelijk paper geschreven (PDF-formaat) voor ‘flexible learning leaders" (zeg maar opleidings- en onderwijsmanagers die leren meer flexibel willen maken), die willen starten met (t)e-learning. Stephen Downes schrijft over dit paper: "Comprehensive, clear and well-written, this guide providing practical advice on

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Push en pull!

Ik gebruik Bloglines om "RSS-feeds" van weblogs te lezen. Toen ik vrijdag j.l. inlogde, presenteerde Bloglines een overzicht van weblogs waarvan de metadata overeenkwam met de metadata van weblogs waar ik al op "geabonneerd" was. Of ik wellicht geinteresseerd was om me ook op deze weblogs te abonneren. Niet alle

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ondersteunt ICT “Inquiry-Based Learning”?

Glenn M. Kleiman, directeur van het Education Development Center, probeert in dit artikel de vraag te beantwoorden of ICT helpt "Inquiry-Based Learning?" te ondersteunen. Je kunt Inquiry-Based Learning wellicht het beste omschrijven als een vorm van samenwerkend leren, waarbij lerenden op een actief onderzoekende, projectmatige, manier leren. Kleiman beschrijft een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moeizame innovatie?

Volgens adviesbureau Ernst & Young is het droevig gesteld met het innoverend vermogen van ICT in Nederland. Ze signaleren dat het midden- en kleinbedrijf meer investeert in ICT. Verder is de beveiliging (o.a. tegen virussen) een belangrijk thema binnen het bedrijfsleven. Maar research, eigen productontwikkeling en het ontwikkelen van nieuwe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom stoppen studenten met online cursussen?

Pedro A. Willging en Scott D. Johnson van de Universiteit van Illinois presenteren in hun artikel “Factors that influence students’ decision to dropout of online courses” resultaten van een onderzoek naar de uitval van studenten uit e-learning cursussen. Ze hebben niet één dominante reden gevonden. Ze onderscheiden persoonlijke redenen (bijvoorbeeld

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder