Een zesje voor de Nederlandse kenniseconomie

De Nederlandse kenniseconomie scoort met een 6,3 maar net voldoende. Althans volgens het onderzoek "Slimmer kennis delen". Volgens de onderzoekers hebben we in Nederland voldoende ideeën, maar worden deze niet uitgevoerd. Opvallend is dat de respondenten wel verwachten dat hier verbetering in zal optreden. Met betrekking tot e-learning ben ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Web service technology en pedagogische diversiteit bij e-learning

De laatste dagen word ik via mijn feeds vaak gewezen op een artikel van Scott Wilson. "Scott Wilson explores technology and pedagogy and suggests that a service oriented approach to system design could lead to greater pedagogic diversity." Mijn aandacht is zeker gevestigd. Ben ook aan het artikel begonnen, maar

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een blik in de toekomst van het leren

Gelezen op de e-learning site van SURF: "Harm Weistra beschrijft in het artikel ‘Scenarioplanning: een blik in de toekomst van het leren’ twee scenariostudies die het afgelopen jaar zijn verschenen. Hij beschrijft en vergelijkt: ‘Leerpraktijken van 2020′ van het IVLOS en de Edinburgh Scenario’s (..). Bij de uitwerking van deze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online docenten evalueren (deel 2)

Begin januari 2005 blogde ik over een website waar studenten docenten online kunnen evalueren. Onlangs kwam ik bij de opleiding Informatica aan de Universiteit Utrecht een meer zorgvuldige applicatie tegen (die men uiteraard zelf had ontwikkeld). Docenten kunnen met deze tool zelf online evaluaties samenstellen. Ze putten daarbij uit een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Rssonderwijs.nl

Sipke Kloosterman is eind 2004 gestart met RSSOnderwijs.nl. Hij bundelt hier hier feeds over onderwijs, aangevuld met losse berichten, tot een feed per doelgroep (zoals primair onderwijs, hoger onderwijs en BVE-onderwijs). Het gaat daarbij overigens niet om weblogs. Het is ook mogelijk om zelf berichten toe te voegen (niet als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hulpmiddel bij het ontwikkelen van een e-learning strategie

Becta en NSCL hebben een matrix ontwikkeld die organisaties binnen de "learning and skills sector" moet helpen bij het ontwikkelen van een e-learning strategie. Je kunt via deze matrix de huidige situatie in kaart brengen en vervolgens een actieplan formuleren. De ontwikkelaars onderscheiden vijf categorieën: 1. Vision and Planning   2.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sneller leren door beter online te lezen

In het kader van een Europees project (5th framework) heeft professor Zambarbieri onderzoek gedaan naar ontwerpregels (guidelines) voor e-learning cursussen: "After analysing how people stare at computer screens, a European team has developed some 20 guidelines for improving electronic-page layout and a new assessment methodology for e-learning systems." (Bron) De

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder