Een leven lang ontwikkelen moet vooral inspelen op de gedrevenheid van werknemers

John Hagel III breekt in What Motivates Lifelong Learners voor vormen van een leven lang ontwikkelen die zich vooral richten op de gedrevenheid van werknemers, in plaats van op angst om je baan te verliezen. Dit komt volgens hem de effectiviteit van programma’s voor een leven lang ontwikkelen ten goede.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning analytics voor het ondersteunen van zelfgereguleerd leren

In Show Students Their Data: Using Dashboards to Support Self-Regulated Learning delen medewerkers van de Universiteit van Michigan ervaringen met het gebruik van My Learning Analytics. Dit is een applicatie waarmee data over leren aan lerenden visueel gepresenteerd wordt. Deze visualisaties ondersteunen lerenden volgens de auteurs bij het leren. This

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kernideeën bij online onderwijs en opleiden

12 Key Ideas: An Introduction to Teaching Online is een beknopt online boek dat belangstellende docenten wil voorbereiden op het verzorgen van online onderwijs en opleiden. Auteurs Dave Cormier en Ashlyne O’Neil vinden met name belangrijk dat je weet hoe internet als platform werkt. Vandaar uit zou je online onderwijs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Gaat Universal Design for Learning de benadering van leerstijlen achterna?

Er is de laatste jaren op het gebied van technology enhanced learning veel aandacht voor Universal Design for Learning (UDL). Deze benadering gaat ervan uit dat onderwijs zodanig moet worden ontworpen, dat het onderwijs toegankelijk is voor alle lerenden. Dus ook voor lerenden met een beperking. Volgens het artikel Lessons

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtual reality kan bijdragen aan neurowetenschappelijk onderzoek en wellicht meer zicht bieden op hoe mensen leren

Bill Brandon heeft een cognitief neurowetenschapper geïnterviewd die voor een VR-bedrijf werkt. Het interview gaat vooral over de potentie van virtual reality (VR) voor onderzoek naar de werking van het brein. Wat zijn belangrijke kernpunten? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Is een LMS pedagogisch-didactisch geschikt en compatibel?

In The Myth of the Pedagogically Neutral LMS adviseert Ian McNaught om vooral vanuit een pedagogisch-didactisch perspectief te kijken of een leermanagementsysteem (LMS) geschikt en compatibel is. Je moet daarbij wat mij betreft wel oog hebben voor details. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Toenemende digitalisering leidt tot grotere belasting werknemers: wat te doen?

De Coronacrisis heeft bijgedragen aan verdere digitalisering van ons werk. Onderzoek door McKinsey laat zien dat arbeidsorganisaties de afgelopen maanden net zo veel nieuwe technologie hebben geadopteerd als in diverse jaren daarvoor. Volgens Ryan O’Hara kan deze ‘stortvloed’ aan nieuwe tools ook leiden tot een chaotische toestand voor werknemers. Hoe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ook nieuw onderzoek laat zien: ‘actief leren’ werkt echt beter dan ‘klassieke’ lessen

Als lerenden actief aan de slag gaan met interactieve leeractiviteiten, discussies, feedback en AI-gebaseerde technologieën, dan leren zij effectiever dan bij onderwijs waarbij vooral de docent aan het woord is en lerenden luisteren. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Carnegie Mellon University’s Human-Computer Interaction Institute (en anderen). This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder