Semantische web en (t)e-learning

In het artikel "Network-Based Learning and Assessment Applications on the Semantic Web" probeert David Gibson te illustreren hoe (t)e-learning verandert als gevolg van het semantische web. Albert Benschop definieert dit als "een netwerk van betekenisvolle gegevens dat op een zodanig wijze is gestructureerd dat een computerprogramma over voldoende informatie over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bereidheid tot leren

Ik had tussen de middag een interessant gesprek over het leren en ontwikkelen van werknemers. Mijn gesprekspartners en ik bespraken voorbeelden van werknemers die bij herhaling steeds dezelfde fouten maken. Ondanks dat ze er mee geconfronteerd worden, er met anderen over spreken en ook zien hoe het wèl anders kan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Kennis laten werken

Vandaag heb ik -samen met mijn collega Ilya Zitter– in het kader van het SURF-project "Multiprofessioneel leren mbv ICT" een presentatie verzorgd tijdens de tweejaarlijkse conferentie "New Education" van de Hogeschool van Utrecht. Ik ben er iets eerder naar toegegaan en kon daardoor een sessie bijwonen over "KennisLatenWerken.nl". Dit initiatief

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Researching Electronic Portfolios and Learner Engagement

Een "white paper" van het Reflect Initiative van Helen Barrett, waarover ik al eerder schreef. "This paper provides the theoretical background for a study of student learning, engagement and collaboration through the development of electronic portfolios." Het paper is gebaseerd op een beperkt aantal beschikbare onderzoeken naar het gebruik van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Amerikaanse belastingdienst gebruikt LMS Plateau Systems

De Amerikaanse belastingdienst IRS (Internal Revenue Service) heeft het leermanagementsysteem (LMS) van Plateau Systems ingevoerd. Ongeveer 100.000 medewerkers gebruiken dit LMS. Zij kunnen hun persoonlijke trainingplannen bijhouden, de "leerhistorie" en cursuscatalogi raadplegen èn  verzoeken een bepaalde training te volgen. Ook kunnen zij (uiteraard) via het LMS deelnemen aan online cursussen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder