Leermanagement systeem verhindert effectief online leren

Via via ben ik een artikel tegengekomen van Michael Hotrum van de Canadese Open Universiteit: "The traditional packaging of electronic learning — the learning management system (LMS) — is progressively being regarded as a hindrance to effective online learning. Its design, functionality, complexity, price, and value are being questioned. A

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

BP gebruikt ICT om lerende organisatie te worden

British Petrol (BP) is in zee gegaan met Skillsoft om 80.000 gebruikers te ondersteunen bij het leren. Medewerkers, zakenrelaties ("contractors") en in een aantal gevallen ook klanten hebben toegang tot een voor BP aangepast leermanagementsysteem (LMS). Duizenden modules en cursussen (maatwerk en standaard content) worden via dit LMS ontsloten, net

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Contactformulier en andere gereedschappen

Nadat ik eerder deze week een nieuwe stelling op mijn website heb geplaatst, heb ik vanavond een formulier onder "Contact" geplaatst. Daarvoor konden mensen alleen via dit onderdeel mijn e-mailadres aanklikken. Nu kunnen bezoekers met een vraag, deze vraag via het formulier stellen. Ik heb ook de zoekfunctie veranderd. Ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studenten computerfoob?

Vanmiddag heb ik een groep medicijnenstudenten een korte instructie van de elektronische leeromgeving Synergeia gegeven. Deze elektronische leeromgeving is een aantal jaren geleden ontwikkeld in het kader van een Europees project. De gratis omgeving is speciaal bedoeld voor samenwerkend leren. Wij gebruiken de omgeving binnen het SURF-project "Multiprofessioneel leren met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verslag Educause 2004

Op de website van SURF staat een rapport dat de "Eduguides" hebben geschreven van de laatste Educause. Het Nederlandstalige rapport kent een aantal hoofdstukken zoals "Leadership and Management",  "Training and Support" en "Teaching and Learning".  Na de inleiding volgt overigens eerst een algemene analyse, waarin Wijnand Aalderink en Marij Veugelers

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stickey ePortfolio System

In dit artikel probeert Ali Jafari inzichtelijk te maken welke "uitdagingen" instellingen voor hoger onderwijs moeten aangaan om het elektronisch portfolio met succes te ontwikkelen en te implementeren. De niet-technische lezer zal zich door een aantal passages moeten heen worstelen. En wat Jafari schrijft over het content management systeem zal

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De Internet-generatie en de bibliotheek

Universiteitsbibliotheken hebben zich de laatste jaren gestort op Internettechnologie. Je kunt niet alleen catalogi online raadplegen (en boeken reserveren), maar het is bij veel instellingen ook mogelijk om wetenschappelijke artikelen online op te zoeken en te downloaden. Ook spelen bibliotheken een steeds belangrijkere rol bij het toegankelijk maken van kennis

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder