Toenemende digitalisering leidt tot grotere belasting werknemers: wat te doen?

De Coronacrisis heeft bijgedragen aan verdere digitalisering van ons werk. Onderzoek door McKinsey laat zien dat arbeidsorganisaties de afgelopen maanden net zo veel nieuwe technologie hebben geadopteerd als in diverse jaren daarvoor. Volgens Ryan O’Hara kan deze ‘stortvloed’ aan nieuwe tools ook leiden tot een chaotische toestand voor werknemers. Hoe

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ook nieuw onderzoek laat zien: ‘actief leren’ werkt echt beter dan ‘klassieke’ lessen

Als lerenden actief aan de slag gaan met interactieve leeractiviteiten, discussies, feedback en AI-gebaseerde technologieën, dan leren zij effectiever dan bij onderwijs waarbij vooral de docent aan het woord is en lerenden luisteren. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Carnegie Mellon University’s Human-Computer Interaction Institute (en anderen). This content

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Virtual reality voor leren: toepassingen en toegevoegde waarde

De bijdrage Virtual Reality in Education: How VR is Used in Immersive Learning heeft een sterk introducerend karakter en irritant overdreven juichende toon. Toch bevat deel twee van dit artikel interessante informatie over de manier waarop en redenen waarom je virtual reality (VR) voor leren kunt inzetten. This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe hebben lerenden online leren tijdens de Coronacrisis ervaren?

Een aantal Nieuw-Zeelandse onderzoekers heeft het Student Online Learning Experiences (SOLE) onderzoeksproject uitgevoerd waarin zij hebben onderzocht hoe lerenden online onderwijs tijdens de Covid-19 pandemie hebben ervaren. Wat zijn de belangrijkste bevindingen en adviezen? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Online studenten zijn actiever tijdens simultane hoorcolleges dan studenten die fysiek deelnemen (aldus Deens onderzoek)

Tijdens de Coronacrisis zijn onderwijsinstellingen op een gegeven moment -in verband met de 1,5 meter- les gaan geven waarbij de helft van de lerenden fysiek deelnam, terwijl de andere helft online participeerde. Bij de Universiteit van Copenhagen hebben ze ontdekt dat de lerenden die online deelnamen aan een hoorcollege meer

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Twaalf tips voor online leren (gebaseerd op hedendaags onderzoek)

Een aantal onderzoekers heeft een overzicht met twaalf tips gemaakt die je kunt toepassen bij online leren. Deze tips zijn gebaseerd op een literatuurstudie op het gebied van “educational psychology” waarbij een indrukwekkende hoeveelheid publicaties (pdf) is gebruikt. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder