Communicatietheorieën

Via de weblog van Stephen Downes kwam ik terecht op een interessante site van de Universiteit Twente over communicatietheorieën. Via de optie "Theory clusters" vind je tientallen theorieën, op het gebied van interpersoonlijke communicatie, communicatie binnen organisaties of communicatie en informatie technologie. De theorieën worden volgens een vast format beschreven

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een schaap met vijf poten

Om ICT met succes binnen het dagelijks onderwijs te helpen integreren, hebben docenten iemand nodig die hen met raad en daad bijstaat. Volgens Cheryl Whitfield is dat tenminste een stap in de juiste richting. Volgens Whitfield moet deze "technology facilitator" over vijf belangrijke eigenschappen beschikken. "Based on our experiences and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Studentbeleving digitaal portfolio

"Uit ervaringen met de implementatie van portfoliosystemen is gebleken dat de praktijkweerbarstiger is dan men had verwacht. Studenten staan bijvoorbeeld sceptisch ten opzichte van het portfolio en reflectie, en zij ervaren een langetermijnontwikkeling als lastig omdat zij meer op de korte termijn gericht zijn. Docenten missen nogal eens deskundigheid in

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wet van Moore bestaat 40 jaar

Tijdens menig ICT-gerelateerde presentatie en artikel wordt ie wel aangehaald: de wet van Moore. Deze "wet" moet illustreren dat we over steeds krachtiger computers kunnen beschikken omdat computerchips steeds meer transistors kunnen bevatten. De wet van Moore bestaat inmiddels 40 jaar. In dit leesbaar artikel schrijft Michael Kanellos over de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Semantische web en (t)e-learning

In het artikel "Network-Based Learning and Assessment Applications on the Semantic Web" probeert David Gibson te illustreren hoe (t)e-learning verandert als gevolg van het semantische web. Albert Benschop definieert dit als "een netwerk van betekenisvolle gegevens dat op een zodanig wijze is gestructureerd dat een computerprogramma over voldoende informatie over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Bereidheid tot leren

Ik had tussen de middag een interessant gesprek over het leren en ontwikkelen van werknemers. Mijn gesprekspartners en ik bespraken voorbeelden van werknemers die bij herhaling steeds dezelfde fouten maken. Ondanks dat ze er mee geconfronteerd worden, er met anderen over spreken en ook zien hoe het wèl anders kan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder