KlasCement

Via Smetty’s weblog kwam ik terecht bij de website KlasCement. KlasCement wordt bezocht, ontworpen en onderhouden door de basis: docenten, leerkrachten en studenten lerarenopleiding. Deze Vlaamse site wil een onafhankelijk, niet-commercieel, gratis, netoverstijgend en vakoverschrijdend uitwisselingsplatform en forum zijn, onderhouden door  leerkrachten en studenten van leraren opleidingen. Je kunt hier

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Overcoming Obstacles to Authentic ePortfolio Assessment

"Overcoming Obstacles to Authentic ePortfolio Assessment"  is een interessante bijdrage over het gebruik van een digitaal portfolio voor beoordeling.De auteur, Stephen Acker,  gaat in op de mate waarin materialen in een portfolio ècht van een student zijn, op de werkdruk binnen faculteiten en op de "omgekeerde" waarde (hoe vertaal je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Curriculumontwikkeling: IVLOS ervaringen

Eén keer per jaar organiseren we op mijn werk een bijeenkomst waarin collega’s vertellen over ervaringen binnen curriculumontwikkelingsprojecten. Vanochtend was het weer zo ver. Twee interessante wetenswaardigheden wil ik kort beschrijven. Eén collega vertelde van een onderwijsblok waarin gewerkt werd met de "jigsaw"-methode. Dit is een vorm van samenwerkend en

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Stelling: Mobile learning gaat het in Nederland op korte termijn helemaal maken

Regelmatig heb ik in mijn weblog geschreven over "mobile learning": leren met behulp van laptops, tablet PC’s, smartphones, pocket PC’s en personal digital assistants. Dankzij draadloos snel Internet kunnen we ècht overal leren. Maar gaat "mobile learning" het ook echt maken? Reageer ook op de stelling:  Mobile learning gaat het

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflecties van studenten in portfolio’s

Ik heb vandaag op verzoek van een opleiding eens gekeken naar (geanonimiseerde) reflecties die studenten in hun portfolio hebben opgenomen. Ik heb al eerder geschreven dat studenten daar moeite mee hebben. Vaak wordt het onderscheid gemaakt tussen reflecties op "incidenten" versus "thematische reflecties" (bijvoorbeeld op het functioneren binnen een bepaalde

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Weblogs vs discussiefora

Waarom zouden we in het onderwijs weblogs gebruiken als we al beschikken over online discussiefora? Deze vraag krijgen bloggers in het onderwijs ongetwijfeld vaak gesteld. Sebastian Fiedler heeft hierover een interessante bijdrage gepost, waarin hij een andere blogger uitgebreid aanhaalt. Samenvattend komt het er op de neer dat discussiefora onderwerpgecentreerd

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Catechismus voor e-learning

GrayHarriman.com is een website met veel informatie over e-learning en aanverwante zaken. De indeling doet wat willekeurig aan. Er zijn onder andere aparte onderdelen over e-learning, online learning, instructional design, standaarden, open source en e-books. Maar de inhoud is indrukwekkend. Veel beschrijvingen en als je meer wilt weten, kun je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Moodle en LAMS integreren

Interessante marktontwikkeling. Twee belangrijke, elkaar aanvullende, open source e-learning applicaties gaan integreren: Moodle, the world’s leading open source Course Management System, and LAMS, the world’s leading Learning Design system, today announced plans for integration. This means thousands of existing Moodle sites will be able to easily incorporate the revolutionary “digital

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder