Podcast: Informal Content & Conversations in Learning

Elliot Masie organiseert elk jaar een grote conferentie over (t)e-learning.Dit jaar wil hij ter voorbereiding elke week video-, audio- en tekstfragmenten over relevante  onderwerpen ontsluiten. Hij heeft nu een podcast over "Informal Content & Conversations in Learning" online gezet. A 15 minute audio streamed or PodCast program from Elliott Masie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wikipedia in het onderwijs gebruiken

Verschillende mensen staan huiverig ten opzichte van wiki´s, omdat tal van mensen pagina´s kunnen veranderen. De vraag wordt dan gesteld of de informatie wel "waar" is. Docenten zijn daarom vaak huiverig om wiki’s in het onderwijs te gebruiken. Nu is informatie en kennis vaak subjectief. Ook "gewone" encyclopedieën bevatten informatie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Adoptie van ICT in het Amerikaanse hoger onderwijs

Dankzij ICT zouden meer mensen deel kunnen nemen aan hoger onderwijs, zo wordt vaak verondersteld. Voorwaarde is wel dat medewerkers hier actief aan deelnemen en in samenwerken. In hun paper "Increasing access to Higher Education: A study of the diffusion of online teaching among 913 college faculty" bekijken Shea, Pickett

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Learning design en connectivisme

George Siemens houdt zich bezig met een relatief nieuw paradigma van leren: het connectivisme. Zijn meest recente publicatie betreft een zeer uitvoerig artikel (40 pagina’s)  waarin hij een nieuwe theorie voor instructie ontwerp presenteert die past binnen het connectivisme. Deze "Learning Development Cycle" houdt rekening met formeel en informeel leren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Onderzoek naar het gebruik van het digitaal portfolio

Onlangs zijn tijdens een bijeenkomst van de SURF Special Interest Group NL Portfolio de resultaten van drie onderzoeken naar het gebruik van het digitaal portfolio gepresenteerd. Op uitnodiging van de SURF E-learning Themasite bespreek ik de belangrijkste bevindingen en de relevantie voor de onderwijspraktijk. De drie onderzoeken –hoe verschillend van

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder