Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor privacyrisico’s in het onderwijs

Gistermiddag werd ik geattendeerd op het bericht dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) trends en risico’s voor de bescherming van persoonsgegevens in het onderwijs in kaart heeft gebracht. Zij signaleren drie trends en risico’s, en doen aanbevelingen. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Camera aan tijdens live online sessies leidt wellicht toch tot betere leerresultaten

Er is het afgelopen jaar veel geschreven over de vraag of de webcam het beste aan kan  tijdens Teams- of Zoom-sessies, of juist niet. Cindy Nebel van The Learning Scientists bespreekt deze week een recent onderzoek waarin gekeken is naar het effect op leerresultaten. Wat valt op? This content is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Minder aandacht voor hypes rond leertechnologie, meer aandacht voor wat werkt

Onlangs is de onderzoeksdirecteur van de Educause, Christopher Brooks, na acht jaar teruggetreden. In een interview met Edscoope blikt hij terug op deze acht jaar. De bijdrage bevat enkele interessante reflecties over de positie en het gebruik van leertechnologie binnen het hoger onderwijs. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De rol van i-coaches bij de invoering van nieuwe technologie in het onderwijs

I-coaches kunnen een belangrijke rol vervullen bij de invulling van twee succesfactoren bij de invoering van blended en online leren. Gisteren heb ik weer een bijdrage geleverd aan de masterclass ‘Bruggen bouwen’ van Kennisnet en saMBO-ICT. Binnen deze masterclass wordt het belang van i-coaches benadrukt. This content is published under

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Meta-studie effectiviteit ‘flipped learning’

Vanochtend heb ik een uitgebreide samenvatting gelezen van een recente meta-studie naar de effectiviteit van ‘flipped learning’. Daaruit blijkt dat dit model van blended learning over het algemeen effectiever is dan ’traditioneel onderwijs’. De sleutel van dit succes nuanceert deze bevindingen m.i. overigens. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wanneer face-to-face leren, wanneer asynchroon online leren, wanneer synchroon online leren?

Bij het ontwerpen van leertrajecten heb je vaak de keuze om face-to-face leren toe te passen, asynchroon online leren en synchroon online leren. Ik heb een instrument gemaakt dat je kan helpen bij het maken van keuzes. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De Metaverse en technology enhanced learning

Facebook heeft deze week bekend gemaakt dat het moederbedrijf van Instagram, WhatsApp, de Oculus en uiteraard Facebook zelf voortaan verder door het leven gaat als ‘Meta’. Deze naam verwijst uiteraard naar de ‘metaverse’. In deze blogpost zal ik kort ingaan op dit fenomeen en op de relatie met technology enhanced

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder