Hoe kun je weten of een website betrouwbare informatie bevat?

Onlangs schreef ik over de huiver van veel mensen om wiki’s in het onderwijs te gebruiken: deugt de informatie immers wel?Stephen Downes heeft hierover Principles for Evaluating Websites geschreven: How do you know whether something you read on the web is true? You can’t know, at least, not for sure.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Interview Etienne Wenger over Communities of Practices

Etienne Wenger kan misschien wel worden beschouwd als dé "community of practice"- goeroe. Het Deense KnowledgeLab heeft een interview en een lezing van Wenger op Internet geplaatst. In this interview Wenger outlines (in clip 1) the constitutive and fundamental assumptions of social learning theory, he explains (clip 2) how the

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Best of Australian Flexible Learning Community

De Australian Flexible Learning Community heeft een selectie van de beste producten uit de periode 2001-2004 via Internet ontsloten. Het materiaal -honderden bronnen- is geordend volgens de volgende thema’s: Technologies for Learning Teaching, Training and Learners Professional Development Managing Flexible Delivery Global Perspectives Het gaat om artikelen, "how to guides",

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Podcast: Informal Content & Conversations in Learning

Elliot Masie organiseert elk jaar een grote conferentie over (t)e-learning.Dit jaar wil hij ter voorbereiding elke week video-, audio- en tekstfragmenten over relevante  onderwerpen ontsluiten. Hij heeft nu een podcast over "Informal Content & Conversations in Learning" online gezet. A 15 minute audio streamed or PodCast program from Elliott Masie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wikipedia in het onderwijs gebruiken

Verschillende mensen staan huiverig ten opzichte van wiki´s, omdat tal van mensen pagina´s kunnen veranderen. De vraag wordt dan gesteld of de informatie wel "waar" is. Docenten zijn daarom vaak huiverig om wiki’s in het onderwijs te gebruiken. Nu is informatie en kennis vaak subjectief. Ook "gewone" encyclopedieën bevatten informatie

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Adoptie van ICT in het Amerikaanse hoger onderwijs

Dankzij ICT zouden meer mensen deel kunnen nemen aan hoger onderwijs, zo wordt vaak verondersteld. Voorwaarde is wel dat medewerkers hier actief aan deelnemen en in samenwerken. In hun paper "Increasing access to Higher Education: A study of the diffusion of online teaching among 913 college faculty" bekijken Shea, Pickett

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder