Wat de lerende van vandaag eist

Marc Prensky beschrijft onder het motto “Engage Me or Enrage Me” in het meest recente Educause tijdschrift een behoorlijke uitdaging voor het onderwijs. Leerlingen en studenten zijn in het dagelijkse leven geen passieve consumenten, maar actief betrokken ("engaged") bij alles waar ze mee in aanraking komen. Als het onderwijs niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over de grenzen van de elektronische leeromgeving

Sinds een aantal jaren gebruikt het hoger onderwijs een elektronische leeromgeving (ELO). Het is echter de vraag of de ambities van weleer zijn waargemaakt. Heeft een ELO bijgedragen aan meer flexibel (gepersonaliseerd), efficiënt onderwijs? Is onderwijsinnovatie gerealiseerd met behulp van een ELO? En is is de concurrentiepositie van hoger onderwijsinstellingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Structuursturing bedreigt onderwijsvernieuwing

Als we problemen proberen op te lossen door structuren en procedures in organisaties aan te passen, is sprake van "structuursturing". Volgens Ben Boon leidt deze aanpak niet automatisch tot meer effectiviteit, maar wel tot bureaucratisering van de uitvoering. Boon schaart het rapport "Determinants for Failure and Success of Innovation Projects"

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een didactisch model voor mobile learning?

Sanjay Jasola en Ramesh Sharma hebben een artikel geschreven over de impact van draadloos, mobiel, Internet op leren: In this paper we propose a learning model for open and distance education through wireless mobile internet. De auteurs hebben een behoorlijke lange aanloop nodig, die vooral veel technologische informatie bevat (ze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wiki’s, weblogs en leren binnen organisaties

Menig organisatie heeft te maken met turbulente ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen vereisen permanent veranderen en leren. Dit stelt ook bepaalde eisen aan medewerkers. Zij moeten in staat zijn op een snelle manier kennis ontwikkelen en kennis en informatie delen. Wiki’s en weblogs kunnen daarbij een rol spelen, aldus D. Calvin Andrus

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Paper ePortfolio conferentie

Eind oktober 2005 presenteer ik een paper tijdens een internationaal ePortfolio congres in Cambridge. Het paper heb ik samen met mijn collega Heinze Oost geschreven. We vergelijken de uitkomsten van onze knelpuntenanalyse met knelpunten rond de invoering van een portfolio, zoals deze in de literatuur worden beschreven. Gisteren zag ik

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder