Digital libraries en leren

Vanochtend werd de keynote verzorgd door Clifford Lynch. Zijn verhaal -zonder sheets of slides- sprak mij wat minder aan. Maar dat komt waarschijnlijk door meer bibliotheek-achtige karakter ervan. Ik verwacht dat Gerard Bierens en Sybilla Poortman vanuit hun vakgebied er uitvoeriger op in zullen gaan.  Aanvulling 18 november 2005: Cindy

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Ontwerpprincipes voor leren in de netwerksamenleving

Wim Veen en Frans Jacobs hebben een publicatie geschreven over leren van jongeren. Hun sessie sloot aan op Prensky’s verhaal. Sterker, er was behoorlijk sprake van overlap. Veen hield een redelijk korte inleiding over de kenniseconomie, de nieuwe geletterdheid (jongeren leren in netwerken) en nieuwe visies op leren (George Siemens’

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Keynote speeches eerste dag SURF Onderwijsdagen 2005

KPN-baas Scheepbouwer mocht de SURF Onderwijsdagen van dit jaar openen. Tot mijn verbazing sprak hij als Nederlander Engels tegen een bijna 100% Nederlandstalig publiek. Bedrijfsleven en onderwijs noemde hij natuurlijke bondgenoten en "shakers and movers" van de kenniseconomie. Volgens Scheepbouwer zouden ICT-afdelingen van onderwijsinstellingen veel meer krachten moeten bundelen om

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Pre-conferentie SURF Onderwijsdagen 2005

Gisteren zijn de SURF Onderwijsdagen van start gegaan. Ik zal een aantal berichten over dit congres schrijven. Te beginnen met de pre-conferentie die ik zelf mee heb mogen organiseren. Tijdens deze conferentie stonden de "lessons learned" van het SURF-project "Multiprfessioneel leren met behulp van ICT" centraal. In dit project is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Elektronische portfolio’s verbinden leren en werken

Door met een elektronisch portfolio te werken, worden studenten zich er van bewust dat zij in een interdisciplinaire wereld leven, werken en dus ook leren. Een elektronisch portfolio moedigt studenten aan om dwarsverbanden te leggen tussen verschillende competenties en taken. Dat blijkt uit een analyse van een twee jaar durend

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder