Reflective learning, future thinking

Stephen Downes is positief over een paper met een lange titel: Reflective learning, future thinking: digital repositories, e-portfolios, informal learning and ubiquitous computing. Seriously, there’s some pretty good thinking in this document Wat blijkt: geschreven voor een congres dat mede door SURF is geschreven! En met twee van de co-auteurs

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Verslag ePortfolio plugfest

De dag voordat het ePortfolio congres in Cambridge van start ging, vond in de zelfde congreslocatie een ePortfolio ‘plugfest’ plaats. The aim of e-portfolio plugfest is to bring developers to one place and allow them to test real time interoperability before end-users get their hands on e-learning applications. European Schoolnet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leren als netwerk-creatie

ASTD’s Learning Circuits biedt George Siemens de gelegenheid zijn theorie over ‘connectivism’ uit te leggen. Volgens Siemens schieten behaviouristische, cognitivistische en constructivistische concepten over leren tekort. De benadering van leren als het realiseren van verbindingen (netwerk-creatie, connectivism) wil hier aan tegemoet komen. George Siemens legt op een duidelijke manier uit

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Social software en afstandsonderwijs

Terry Anderson -onder meer bekend van een boek over e-learning in de 21ste eeuw– heeft een interessant paper geschreven over "educational social software" voor afstandsleren. This paper discusses the challenges of developing modes of distance education that afford maximum freedom for learners—including the ability to enroll continuously and to pace

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Leerstof universiteiten via Internet toegankelijk voor ontwikkelingslanden

De Amerikaanse Hewlett Foundation stelt $ 900.000 dollar beschikbaar voor de ondersteuning van lerarenopleidingen in Afrika. Met behulp van dit geld worden vrij beschikbare leerstof online ontsloten. Deze leerstof is door een aantal Amerikaanse en Chinese universiteiten ontwikkeld. Eind 2006 moet deze voor iedereen toegankelijke web portal operationeel zijn. De

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Van conferentie naar conferentie

Na de SURF Onderwijsdagen mocht ik in het kader van het SURF-project ‘Multiprofessioneel leren met behulp van ICT‘ een symposium voorzitten tijdens het congres van van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs. Binnen drie dagen een sessie over hetzelfde onderwerp bij een heel ander publiek. We startten de sessie met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder