Ontwikkeling van leerlandschappen

In "2020 Visions" geeft prof.dr. Wim Veen zijn visie op de ontwikkeling van "learning landscapes". Veen beschrijft een aantal economische, technologische en maatschappelijke factoren die van invloed zijn op de manier waarop leren plaats vindt. Veen beschrijft onder meer hoe verschillend jongeren leren en omgaan met informatie, in vergelijking met

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Afscheid Jef Moonen en Betty Collis: Technology as a Learning Workbench

Afgelopen donderdag hebben Betty Collis en Jef Moonen afscheid genomen als hoogleraar aan de Universiteit Twente. Ter gelegenheid van dit afscheid hebben zij een "reflection document" geschreven over ICT en leren.Mijn collega Sandra ter Horst (oud-studente van Collis en Moonen) was er bij en attendeerde me op dit boekje (95

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Hoe ICT het onderwijs kan versterken?

Five Points of Connectivity is geschreven door twee pas afgestudeerden (Sarah Smith en Anthony Potoczniak).  Zij beschrijven hoe ICT het leren in een klassikale setting kan verbeteren, want If properly implemented, technology can enhance students’ learning experiences, thus improving students’ mastery of the course material. But if used excessively, technology

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blokkerende en stimulerende factoren voor veranderingen

Net als verleden jaar heeft professor Willem Mastenbroek ook dit jaar weer een Nationaal Onderzoek Verandermanagement uitgevoerd. Zijn bevindingen zijn ook relevant als je (t)e-learning wilt invoeren. Mastenbroek concludeert dat de top van blokkades van veranderingen dezelfden zijn als in 2004, maar dat wel de volgorde is veranderd. Ook stelt

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Reflectieve portfolios beoordelen

Vanochtend heeft Erik Driessen op mijn werk een bijeenkomst verzorgd over portfolio’s ten behoeve van reflectie binnen het medisch onderwijs. Twee interessante zaken wil ik graag de revue laten passeren. In de eerste plaats de manier waarop men binnen het medisch onderwijs aan de Universiteit Maastricht reflectie beoordeeld. Beschrijven studenten

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Geen externe adviseurs…of toch?

Interessant bericht op de site van Het Platform Beroepsonderwijs: Geen externe adviseurs, maar eigen professionals die de implementatie van het competentiegericht leren begeleiden. Leraren, P&O-adviseurs en bijvoorbeeld teamleiders maken gebruik van een eigen academie die hen opleidt tot interne consultant. KPC Groep verzorgt deze academie, waaraan ongeveer twintig Deltion-medewerkers deelnemen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder