Docenten zouden nieuwe technologieën moeten omarmen

Volgens een Australisch rapport zouden docenten nieuwe technologieën zoals MP3-spelers en mobiele telefoons niet uit "de klas" moeten verbannen, maar het gebruik ervan juist moeten aanmoedigen. The report states that students today are literate beyond textbooks, and educators must acknowledge that digital technologies play an important role in their everyday

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Why Do Professional Learning Communities Fail to Develop?

About a week ago Stephen Downes wrote about Why Do Professional Learning Communities Fail to Develop? Downes writes about an online discussion between teachers. He concludes: the answer is pretty simple – when they’re imposed from the top (usually in a slap-dash duct-tape manner), they fail. And they poison any

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat merk ik van de overname WebCT door BlackBoard?

Ik krijg rechtsstreeks te maken met de overname van WebCT door BlackBoard (voor 180 miljoen dollar). Faculteiten van de Universiteit Utrecht (UU) gebruiken namelijk BlackBoard of WebCT als elektronische leeromgeving. Ze zijn georganiseerd in twee consortia. Ik ben coördinator van het BlackBoard Consortium. Het is de bedoeling dat de UU

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Waarom “professional learning communities” vaak falen?

Ik werd geprikkeld door de titel van Stephen Downes bijdrage Why Do Professional Learning Communities Fail to Develop? Ik ben namelijk erg gecharmeerd van (informeel) leren in leernetwerken en communities. Aanstaande donderdag vindt in Utrecht de aftrap plaats van een Europees project waarin werkplekleren via communities of practices in de

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Maakt het echt niets uit hoe je leren organiseert?

Eind 2004 heeft het North Central Regional Educational Laboratory (NCREL) een meta-studie uitgevoerd naar de effecten van web-based afstandsleren op de leerresultaten van leerlingen. Zoals wel regelmatig uit vergelijkbaar onderzoek blijkt, concluderen ook deze onderzoekers dat het niets uit maakt voor de leerresultaten of je klassikaal leert of online. Craig

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Douglas Rushkoff en de Renaissance

Will Richardson heeft afgelopen vrijdag Douglas Rushkoff horen spreken, en is geraakt door diens bevlogen betoog. Al verschillende jaren spreekt en schrijft Rushkoff of een andere generatie jongeren, waar ons onderwijs mee te maken krijgt. "Children of chaos" is een bekend boek van hem. Volgens Richardson spreekt Rushkoff van een

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder