Wanneer face-to-face leren, wanneer asynchroon online leren, wanneer synchroon online leren?

Bij het ontwerpen van leertrajecten heb je vaak de keuze om face-to-face leren toe te passen, asynchroon online leren en synchroon online leren. Ik heb een instrument gemaakt dat je kan helpen bij het maken van keuzes. This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De Metaverse en technology enhanced learning

Facebook heeft deze week bekend gemaakt dat het moederbedrijf van Instagram, WhatsApp, de Oculus en uiteraard Facebook zelf voortaan verder door het leven gaat als ‘Meta’. Deze naam verwijst uiteraard naar de ‘metaverse’. In deze blogpost zal ik kort ingaan op dit fenomeen en op de relatie met technology enhanced

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Deze ontwikkelingen kunnen de toepassing van chatbots voor leren, opleiden en onderwijs helpen verbeteren

Chatbots zijn ‘robotjes’ waarmee gebruikers van online diensten via gesproken of geschreven tekst kunnen converseren. Chatbots kunnen bijvoorbeeld vragen van gebruikers beantwoorden. FrankWatching beschrijft een aantal innovaties op het gebied van chatbots die m.i. ook relevant kunnen zijn voor leren, opleiden en onderwijs. This content is published under the Attribution

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Trendrapport Leren en ontwikkelen in organisaties 2021

Bedrijfsopleidingen.be heeft in samenwerking en met steun van een aantal partners, zoals het Nederlandse Develophub, onderzoek gedaan (pdf) naar trends -’tendensen’- op het gebied van leren en ontwikkelen (L&D) in organisaties. Wat vind ik opvallende uitkomsten? This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Opvattingen van werkgevers, werknemers en onderwijsinstellingen over microcredentials

In de bijdrage How Do Microcredentials Stack Up? Part 1 komt Jackie Pichette van de Higher Education Quality Council of Ontario aan het woord. Zij heeft onderzoek gedaan naar opvattingen van werkgevers, potentiële lerenden en onderwijsinstellingen over microcredentials. Wat valt daarbij op? This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat is een ideale profielfoto? En waarom is dit belangrijk?

Naarmate je meer aan online leren doet, zul je meer moeten investeren in online verbondenheid. Docenten, opleiders en lerenden zullen elkaar online moeten leren kennen. Een profielfoto kan daarbij een rol spelen. Kevan Lee is in onderzoek gedoken naar de ideale profielfoto. This content is published under the Attribution 3.0

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Op zoek naar leertechnologieën?

Leertechnologie is randvoorwaardelijk voor het realiseren van kwalitatief goede vormen van technology enhanced learning. De selectie van goede leertechnologie is niet de verantwoordelijkheid van individuele docenten en opleiders. Toch wil je je op een gegeven moment oriënteren op (nieuwe) leertechnologie. Deze blogpost bevat verwijzingen naar vier websites die je daarbij

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder