Weblogs en conferenties: een vorm van blended learning

Marja Verstelle lijkt de smaak te pakken te hebben met haar prima tweede weblog bijdrage.Zij schrijft over de mogelijke meerwaarde van social software (zoals weblogs) voor conferenties die volgens haar zit in de dynamiek, interactie, verdieping en het multisubjectief beeld dat je van een conferentie krijgt. Marja benadert de bijdrage

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een weblog voor in je klas

André Manssen van www.computersindeklas.nl heeft een online dossier aangelegd over het gebruik van weblogs binnen het basisonderwijs. Hij beschrijft hierin onder ander hoe een weblog "in de klas" kan worden gebruikt. Het dossier bevat onder andere informatie over werkvormen, tips, handleidingen en voorbeelden. Goed initiatief, leesbaar geschreven. Er is wel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat de lerende van vandaag eist

Marc Prensky beschrijft onder het motto “Engage Me or Enrage Me” in het meest recente Educause tijdschrift een behoorlijke uitdaging voor het onderwijs. Leerlingen en studenten zijn in het dagelijkse leven geen passieve consumenten, maar actief betrokken ("engaged") bij alles waar ze mee in aanraking komen. Als het onderwijs niet

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Over de grenzen van de elektronische leeromgeving

Sinds een aantal jaren gebruikt het hoger onderwijs een elektronische leeromgeving (ELO). Het is echter de vraag of de ambities van weleer zijn waargemaakt. Heeft een ELO bijgedragen aan meer flexibel (gepersonaliseerd), efficiënt onderwijs? Is onderwijsinnovatie gerealiseerd met behulp van een ELO? En is is de concurrentiepositie van hoger onderwijsinstellingen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Structuursturing bedreigt onderwijsvernieuwing

Als we problemen proberen op te lossen door structuren en procedures in organisaties aan te passen, is sprake van "structuursturing". Volgens Ben Boon leidt deze aanpak niet automatisch tot meer effectiviteit, maar wel tot bureaucratisering van de uitvoering. Boon schaart het rapport "Determinants for Failure and Success of Innovation Projects"

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Een didactisch model voor mobile learning?

Sanjay Jasola en Ramesh Sharma hebben een artikel geschreven over de impact van draadloos, mobiel, Internet op leren: In this paper we propose a learning model for open and distance education through wireless mobile internet. De auteurs hebben een behoorlijke lange aanloop nodig, die vooral veel technologische informatie bevat (ze

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder