Wat is het doel van social software?

Dave Pollard onderscheidt acht doelen van social software. Hij heeft hierbij vooral gekeken naar de functionaliteiten van social software. Pollard heeft op basis van zijn analyse een "social networking landscape" gemaakt. Voorbeelden van doelen zijn: mensen vinden, samenwerken met mensen in je netwerk en content delen met mensen in je

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

IJdelheid drijfveer voor weblogs?

Het U-Blad (huisorgaan van de Universiteit Utrecht) wijdde gisteren een artikel aan weblogs. Zij portretteerden vier studenten met een eigen weblog. Eén van de drie had overigens al een maand niet meer gepost. Opvallende quote uit het artikel: Maar ijdelheid lijkt de belangrijkste drijfveer van al degenen die hun persoonlijke

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Forse groei markt learning content management systemen

Bedrijven geven ongeveer 60 miljoen dollar per jaar uit aan learning content management systemen. Het komende jaar zal dit bedrag met ongeveer 30% toenemen, zo verwacht onderzoeks- en adviesbureau Bersin and Associates. Met behulp van een Learning Content Management System (LCMS) kunnen kleine eenheden leerstof (zogenaamde leerobjecten) individueel dan wel

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

A Nomad’s Guide to Learning and Social Software

Op basis van de volgende samenvatting lijkt A Nomad’s Guide to Learning and Social Software van Ulises Mejias interessant. In this article, Ulises explores the role that social software can play in new models of learning and participating in society. While social software can connect learners to new resources and

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Sociale netwerken veelbelovend voor leren

Derek E. Baird schrijft in The promise of Social Networks over de potentie van social software zoals Flickr voor het leren: Social networking technologies and media are important tools because of their ability to foster interaction and communication between students. This is especially important in online learning communities, where students

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Anderen over de ePortfolio Conference

Ik heb uitgebreid geschreven over het ePortfolio Congres dat ik verleden week in Cambridge heb bezocht. Vandaag heb ik wat verwaarloosde weblogs bekeken. Key note speaker Helen Barrett, die zichzelf "grootmoeder van het eportfolio" noemde, geeft in haar weblog een impressie. Barrett heeft ook haar presentatie hier gepubliceerd. Graham Attwell

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Blogverslag tijdens SURF Onderwijsdagen

SURF heeft voor de SURF Onderwijsdagen 2005 edubloggers Michel Duijvestijn, Cindy de Smet en Gerard Bierens uitgenodigd om tijdens het congres hun mening over de sessies, keynotes en andere onderdelen te geven in hun weblogs. Pierre Gorissen heeft op edublogs.nl een verzamelpagina aangemaakt waar ook andere edubloggers hun berichten over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

ePortfolio: enkele trends

Wat zijn -terugblikkend op het ePortfolio Congres- volgens mij de belangrijkste trends op het gebied van het elektronisch portfolio? Personalistisch leren Sprekers uit verschillende landen benadrukten het belang van meer "studentgecentreerd" leren. De lerende moet veel centraler komen te staan bij de vormgeving van leerarrangementen. Er wordt zelfs gesproken over

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder