Stephen Downes over de Nederlandse edubloggers

Gisteren besteedde Stephen Downes aandacht aan de Nederlandse "edublog-gemeenschap", en ik ben daar schuldig aan. Sinds vrijdag schrijf ik namelijk sporadisch in het Engels (lees waarom?). Afgelopen dinsdag schreef ik over een netwerk van weblogs als community of practice, en heb daarbij een recente discussie tussen Nederlandse edubloggers als voorbeeld

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

E-learning 2.0

Volgens Stephen Downes is de aard van e-learning aan het veranderen. Tot dusver werden traditionele theorieën voor afstandsleren aangepast voor het wereldwijde web. Mede als gevolg van een generatie die volwassen is geworden met Internet is e-learning aan het veranderen. They absorb information quickly, in images and video as well

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Docenten zouden nieuwe technologieën moeten omarmen

Volgens een Australisch rapport zouden docenten nieuwe technologieën zoals MP3-spelers en mobiele telefoons niet uit "de klas" moeten verbannen, maar het gebruik ervan juist moeten aanmoedigen. The report states that students today are literate beyond textbooks, and educators must acknowledge that digital technologies play an important role in their everyday

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Why Do Professional Learning Communities Fail to Develop?

About a week ago Stephen Downes wrote about Why Do Professional Learning Communities Fail to Develop? Downes writes about an online discussion between teachers. He concludes: the answer is pretty simple – when they’re imposed from the top (usually in a slap-dash duct-tape manner), they fail. And they poison any

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Wat merk ik van de overname WebCT door BlackBoard?

Ik krijg rechtsstreeks te maken met de overname van WebCT door BlackBoard (voor 180 miljoen dollar). Faculteiten van de Universiteit Utrecht (UU) gebruiken namelijk BlackBoard of WebCT als elektronische leeromgeving. Ze zijn georganiseerd in twee consortia. Ik ben coördinator van het BlackBoard Consortium. Het is de bedoeling dat de UU

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder