Scholen van de 21ste eeuw hebben ICT van de 21ste eeuw nodig

Aanleiding voor het bericht over Edutopia was eigenlijk een artikel van Marc Prensky: Adopt and Adapt, 21st-Century Schools Need 21st-Century Technology (via elearningpost). Prensky beschrijft vier stappen die scholen doorlopen als het gaat om de adoptie van technologie: Dabbling (dat letterlijk "spetteren" betekent, maar het beste omschreven kan worden als

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Envisioning a Transformed University

In het artikel "Envisioning a Transformed University" gaan Duderstadt, Wulf en Zemsky in op belangrijke maatschappelijke ontwikkelingen (zoals globalisering en ICT) en hun impact op de universiteit van morgen. Zij stellen onder meer: Institutional and pedagogical innovations are needed to confront these dynamics and ensure that the canonical activities of

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

De tien belangrijkste artikelen uit eSchool News

Wat waren volgens de redactie van eSchool News de tien belangrijkste artikelen uit 2005 over ICT en leren? Vandaag beschrijven  ze nummer 6 t/m 10, op 5 januari de top 5 (update 5 januari 2006). Sommige scholen zijn bijvoorbeeld slimmer ICT gaan toepassen als gevolg van stijgende brandstofprijzen.  Andere scholen

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Edubloggers ijdel….

Op 8 november heb ik een nieuwe stelling gelanceerd, waarop bezoekers van mijn website kunnen reageren. Een paar dagen geleden meldde het huisblad van de Universiteit Utrecht dat ijdelheid de belangrijkste drijfveer is van webloggers. Zou dat ook voor Edubloggers gelden? Dus voor personen die een onderwijsgerelateerde weblog bijhouden? Voor-

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder

Universiteiten met (t)e-learning de markt op

Instellingen voor hoger onderwijs proberen ook -maar niet altijd- (t)e-learning voor bedrijven te ontwikkelen en aan te bieden. Lang niet altijd met succes. Keith Hampson beschrijft in Universities and the Corporate E-Learning Market waarom universiteiten hier vaak niet in slagen. The capacity of universities to compete in new markets is

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Lees verder